Gönderen Konu: 2019 Toyota Corolla Hybrid  (Okunma sayısı 123413 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #980 : Haziran 23, 2022, 23:05:02 »
Hocam çok yakmış :) eğim önemli ama siz o eğimde rüzgara karşı gitmişsiniz. O farkettirmiş

Bi arkadaş video çekmiş. Sabit 180 ile giderken 12-13 litre yakıyor gözüküyor. Hatta devam ettikçe az az düşüyordu ortalama. Etmedi

Rüzgar ile 18 lt gördüğünü düşünüyorum

Toyota Club Türkiye

Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #980 : Haziran 23, 2022, 23:05:02 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 419 kere teşekkür etti
  • 2285 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #981 : Haziran 23, 2022, 23:12:25 »
Elünize sağlık Sedat bey,benim tezimi doğrulamışsınız güzel bir çalışma olmuş, hybrit araçlarda az yaktıralım diye boşa çaba sarf etmeye gerek yok aracı trafik kurallarına uygun olarak kullandığınız sürece araç elinden geleni yapmaya çalışıyor ve başarıyor,tek dikkat edilmesi gereken nokta ani gazlazlamardan kaçınmak ki zaten bu araç gazlamaya uygun bir araç değil ekenomi için üretilmiş ve yazılım başarılı,aracı ilk test ettiğimde bunu çok iyi gözlemledim sarış temsilcisi hybrit asistan ile araca bağlanıp yola öyle çıkmıştık 7 km'lik %50/50 iniş çıkışlı ve trafik lambalı dur kalklı test güzergahını %70 elektrik ile geçmeyi başarmıştım ve sürüşte hiç kasmadan yolun hakkını vererek virajlarda aracın dinamiklerini görmek için hiç gaz kesmeden girmiştim,gerçekten araç az yakıyor ve başarılı.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 247 kere teşekkür etti
  • 690 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #982 : Haziran 23, 2022, 23:28:40 »
Geçen hafta Ayvalık'tan Ankara'ya döndüm. Ayvalık-İnegöl arasında hybrid asistant ile her zaman olduğu gibi data topladım ve çok ilginç sonuçlarla karşılaştım.
Elinize sağlık. Tablolar benim için de önemli. Grefikleri biraz daha açıklayabilir miyiz ? renkler neyi ifade etmektedir ?
3. bölümde siyah ile gösterilen çizgi yakıt tüketimi mi?
4. bölümde kırmızı ve koyu -açık maviler ne anlama gelir ? yeşil üretilen enerji mi ? yoksa bataryadan kullanım mı ?
7. numaralı grafik de tork nasıl sabit anlayamıyorum. Motor torku hep sabitse devir ile güç elde ediyorsak bu güç üretilen enerji ve teker hareketine mi gidiyor? Ben bayır çıkmak için power kısmının yarısını dolduracak kadar gaz basıyorum. Batarya bitirmeden en ideal çıkışı bu şekilde yakaladım. Fakat tork 4500 devir civarında yoksa güç nasıl torka çevriliyor merak ettim.

Aracın son hızı göstergede 188 kmh :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 32000
  • Model Yılı: '19
  • 14 kere teşekkür etti
  • 88 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #983 : Haziran 23, 2022, 23:29:35 »
Hocam çok yakmış :) eğim önemli ama siz o eğimde rüzgara karşı gitmişsiniz. O farkettirmiş

Bi arkadaş video çekmiş. Sabit 180 ile giderken 12-13 litre yakıyor gözüküyor. Hatta devam ettikçe az az düşüyordu ortalama. Etmedi

Rüzgar ile 18 lt gördüğünü düşünüyorum
Rüzgar verisini ventusky'dan buldum. 30 km/h civarı... Ben 180 km/h giderken rüzgar direnci 210 km/h... Demek ki 210 ile gitsek 18 litre yakacak :)



Mesaj Birleştirildi: [time]Haziran 23, 2022, 23:33:09[/time]
Elünize sağlık Sedat bey,benim tezimi doğrulamışsınız güzel bir çalışma olmuş, hybrit araçlarda az yaktıralım diye boşa çaba sarf etmeye gerek yok aracı trafik kurallarına uygun olarak kullandığınız sürece araç elinden geleni yapmaya çalışıyor ve başarıyor,tek dikkat edilmesi gereken nokta ani gazlazlamardan kaçınmak ki zaten bu araç gazlamaya uygun bir araç değil ekenomi için üretilmiş ve yazılım başarılı,aracı ilk test ettiğimde bunu çok iyi gözlemledim sarış temsilcisi hybrit asistan ile araca bağlanıp yola öyle çıkmıştık 7 km'lik %50/50 iniş çıkışlı ve trafik lambalı dur kalklı test güzergahını %70 elektrik ile geçmeyi başarmıştım ve sürüşte hiç kasmadan yolun hakkını vererek virajlarda aracın dinamiklerini görmek için hiç gaz kesmeden girmiştim,gerçekten araç az yakıyor ve başarılı.
Aslında ani gazlanmalardan pek da kaçınmıyorum. Hatta ilk kalkışlarda ani gazlanma yaptığım bile oluyor. Esas dikkat ettiğim şey, motorun start-stop sayısını azaltmak. Yani motor start etmişse, hemen stop etmesin diye 10-15 saniye çalıştırıyorum. Çünkü motor çalıştıkça verimi artıyor. öyle 1-2 saniyeliğine start-stop yaptırmıyorum.

Mesaj Birleştirildi: [time]Haziran 23, 2022, 23:48:44[/time]
Elinize sağlık. Tablolar benim için de önemli. Grefikleri biraz daha açıklayabilir miyiz ? renkler neyi ifade etmektedir ?
3. bölümde siyah ile gösterilen çizgi yakıt tüketimi mi?
4. bölümde kırmızı ve koyu -açık maviler ne anlama gelir ? yeşil üretilen enerji mi ? yoksa bataryadan kullanım mı ?
7. numaralı grafik de tork nasıl sabit anlayamıyorum. Motor torku hep sabitse devir ile güç elde ediyorsak bu güç üretilen enerji ve teker hareketine mi gidiyor? Ben bayır çıkmak için power kısmının yarısını dolduracak kadar gaz basıyorum. Batarya bitirmeden en ideal çıkışı bu şekilde yakaladım. Fakat tork 4500 devir civarında yoksa güç nasıl torka çevriliyor merak ettim.

Aracın son hızı göstergede 188 kmh :)
3. bölümdeki siyah grafik pil akımı. 0'ın üstündeki bölgede pilden akım çekiyoruz. 0'ın altındaki bölgede pile akım vererek şarj ediyoruz.
4. bölümde sabit hızda giderkenki ortalama güç kullanımı. kırmızı noktalar tam ortalaması, koyu maviler yoğun açık maviler seyrek olarak kullandığımız güç değerleri.
7- güç = tork x devir diyebiliriz. eğer tork değeri her devir için sabitse (ki bizim motorda neredeyse öyle), güç-devir grafiğimiz sabit eğimli bir grafik olur ki bizim grafikte bu sabit eğimi 1500-4800 arası görebiliyoruz. Güç ise birim zamanda (yani saniyede) üretilen ererjiye denir. ÜRetilen enerji tekere gider ve hızımızı arttırır (ya da rüzgara bağlı yavaşlamamızı engeller, aynı şey yani). Sizin pedala asış şekliniz aslında daha verimli. Gereksiz yere pili bitirmeden çıkmışsınız. (ben deneme amaçlı kökledim ve pil 2 dk içinde bitti).

Bu arada güç torka çevrilmez. tork denilen kavram, zaten gücün içinde olan bir kavramdır. Hep farklı iki şey gibi algılanıyor, öyle değil.
 Güç, tork ve hızın birleşimidir. Ben bu tork ve güç kavramlarını çamura saplanmış bir araba üzerinden anlatıyorum. mesela sol teker çamura saplanmış ve patinaj yapıyorsunuz. Tork, difransiyel aracılığıyla her iki tekere eşit miktarda gelir ama, çamura saplanan sol teker, daha kolay dönebildiği için, gücün tamamı sol tekere gider ve sol teker patinaja girer. Sol teker hızlandıkça yani gücün tamamını aldıkça, tork azalır, dolayısıyla sağ tekere giden tork da azalır ve sağ teker hiç bir zaman dönemez. Ancak difransiyel kilidi olan araçlarda, difransiyeli kilitlerseniz, her iki tekerin hızını da eşitlediğiniz için, hem tork hem de güç her iki tekere eşit geleceğinden, yere basan sağ tekere tork'un yanında güç de gelebilir. güç=tork x hız 'dır. Umarım anlatabilmişimdir.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #984 : Haziran 24, 2022, 01:04:10 »
Elünize sağlık Sedat bey,benim tezimi doğrulamışsınız güzel bir çalışma olmuş, hybrit araçlarda az yaktıralım diye boşa çaba sarf etmeye gerek yok aracı trafik kurallarına uygun olarak kullandığınız sürece araç elinden geleni yapmaya çalışıyor ve başarıyor,tek dikkat edilmesi gereken nokta ani gazlazlamardan kaçınmak ki zaten bu araç gazlamaya uygun bir araç değil ekenomi için üretilmiş ve yazılım başarılı,aracı ilk test ettiğimde bunu çok iyi gözlemledim sarış temsilcisi hybrit asistan ile araca bağlanıp yola öyle çıkmıştık 7 km'lik %50/50 iniş çıkışlı ve trafik lambalı dur kalklı test güzergahını %70 elektrik ile geçmeyi başarmıştım ve sürüşte hiç kasmadan yolun hakkını vererek virajlarda aracın dinamiklerini görmek için hiç gaz kesmeden girmiştim,gerçekten araç az yakıyor ve başarılı.

Çok farkı var. İlk video çaba ile çekilde. 2.video dikkat edilmeden çekildi. Klima farkı var. Onu saymazsak 1,5litre fark ediyor.

Ben istanbul’da 4,2 değeri yakalarken bindiğim hybridlerin ekranında 5-5,5 litre görüyorum.

100km’de 1 litre fark demek yıllık 15.000km’de 150 litre eder

Dikkat ederek sürüş  3,5lt


Dikkat etmeden sürüş 4,9lt




Hocam 180 ile sürüş buydu. Benim değil


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #985 : Haziran 27, 2022, 18:12:47 »
@Sedat CANLI (50858)  hocam sanki yaz aylarında motor verimi daha kötü.

Ben kısa mesafelerde deniyorum hep. Henüz uzun yola çıkmadım. Ama aynı yolda kışın sanki daha çok sarı mavi renkleri götüyordum hybrid assistant’tan. Şimdi sanki daha çok turuncu kırmızı görüyorum. Sizde böyle bir durum var mı ankara içinde?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 32000
  • Model Yılı: '19
  • 14 kere teşekkür etti
  • 88 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #986 : Haziran 27, 2022, 21:52:16 »
@Sedat CANLI (50858)  hocam sanki yaz aylarında motor verimi daha kötü.

Ben kısa mesafelerde deniyorum hep. Henüz uzun yola çıkmadım. Ama aynı yolda kışın sanki daha çok sarı mavi renkleri götüyordum hybrid assistant’tan. Şimdi sanki daha çok turuncu kırmızı görüyorum. Sizde böyle bir durum var mı ankara içinde?
Benim ev-iş arası 7-8 km. oldukça kısa ve yokuşlu bir güzergah. Bu nedenle rutin kullanımda hep S2'de kaldığım için yaz-kış farkını fark edemedim. Tabi kışın motoru ısıtmak daha zor ama ısıttıktan sonra, verim daha yüksek olacaktır. Soğuk yağın viskozitesi nedeniyle oluşacak verim kaybını düşünmezsek (yani motor optimum sıcaklığına eriştiği durumda), silindire giren hava ne kadar soğuk olursa, elde edilen mekanik enerji dolayısıyla verim daha yüksek olacaktır.


Sonradan aklıma geldi elimdeki veri tabanından dış hava sıcaklığına bağlı verim grafiğini oluşuturp bakatım.
1----


Bu grafik ortalama ICE sıcaklığına bağlı verim kayıtlarım. Lacivert noktalar tüm kayıtlar, kırmızılar ise son 1 aylık...

2----

Burada ise ortalama dış sıcaklığa bağlı verim kayıtlarım. Yine lacivert noktalar tüm kayıtlar iken kırmızılar ise son 1 aylık..


Veriere baktığımda tahminimizin doğru olmadığı görülünüyor. 2. grafiğe bakarsak(üst kısıma yani verimin %40 civarına yaklaştığı kısıma, bu kısım tahminimce sıcaklığın da yüksek olduğu kısım), sıcaklık arttığında verim de az da olsa artıyor.. İlginç....

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #987 : Haziran 28, 2022, 08:35:58 »
Ben de göndereyim kayıtları. Benimkine de bakar mısınız hocam. Yani kış ve yaz farkları olarak

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 20000
  • Model Yılı: '21
  • 41 kere teşekkür etti
  • 7 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #988 : Haziran 28, 2022, 16:19:17 »
motoru kapatmadan P modunda arabayı kitlemenin yolu yok mu? alışveriş yaparken bi markette bi kasapta bi fırında kısa mesafelerde sürekli aç kapa yapmak yerine P moduna alıp bırakıyorum ama kapıları kilitleyemiyorum.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #989 : Haziran 28, 2022, 23:36:07 »
motoru kapatmadan P modunda arabayı kitlemenin yolu yok mu? alışveriş yaparken bi markette bi kasapta bi fırında kısa mesafelerde sürekli aç kapa yapmak yerine P moduna alıp bırakıyorum ama kapıları kilitleyemiyorum.

içerideyken kapıları kilitleyin. çıkarken kapınızı açtıktan sonra kapatmadan kapı açma mandalı altındaki klipsi itin ve öyle kapatın. anahtarınız yanınızda olsun. bu da olmazsa başka yolu yok sanırım.

mandalı iterken kapı dış kolunu çekili tutma, kapatırken çekili tutma gibi varyasyonları da deneyebilirsiniz

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 20000
  • Model Yılı: '21
  • 41 kere teşekkür etti
  • 7 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #990 : Haziran 29, 2022, 10:55:29 »
onu denedim de kendisini tekrar açıyor

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #991 : Temmuz 03, 2022, 09:27:37 »
2023’te corolla’da batarya li-ion oluyor ve batarya daha efektif kullanılıyor. Aracın gücü artıyor. Acaba ileride batarya değişiminde ni-mh yerine li-ion koyar mı toyota? Yazılımla çözüür mü her şey yoksa donanımsal bir şey değişmesi gerekir mi?

Değişiklikler

- Güç 122 beygirden 140 beygire çıkarıldı
- 0-100 ise 9,2 saniyeye düştü

Biraz araştırınca şarj olayının değiştiği, inverterın değişmesi gerekebileceği, soğutma sisteminin değişmesi gerekebileceği yazıyor. Zor. Ama belki 10 sene sonra bir programla toyota bunu yapabilir

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 32000
  • Model Yılı: '19
  • 14 kere teşekkür etti
  • 88 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #992 : Temmuz 03, 2022, 20:40:46 »
1-

Bu görsel Tansu Bey'in göndermiş olduğu 5570 km'lik hybrid assistant veri tabanından oluşturulmuş ICE sıcaklığına bağlı verimin nasıl değiştiğini gösteren grafik. Motor sıcaklık artışı ile verim artışı paralellik gösteriyor. Dikkatimi çeken şey ise benim grafikle karşılaştırdığmızda, benim grafikte sıcaklığa bağlı verim artışı çok daha paralellik gösterirken, Tansu beyin grafikte sapmalar daha fazla...

2-

Burada ise Tansu Bey'in aracının dış hava sıcaklığına bağlı verim değişimi görülüyor. Hava sıcaklığı 20 dereceden daha düşükken, motor verimi %35'in üstünde olabiliyorken, hava sıcaklığı 20 dereceyi geçtiğinde motor verimi %35'i geçememiş. Bu da teoriyi doğruluyor. Motora giren hava ne kadar soğuksa motor aslında o kadar verimli çalışır..


Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #993 : Temmuz 03, 2022, 20:51:09 »
Teşekkürler sedat bey. Motor sıcakken soğuk hava dah verimli olduğunu hissetmiştim. Gerçi sıcak hava verisi biraz az ama yine birçok nokta var. Kendini belli ediyor

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 419 kere teşekkür etti
  • 2285 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #994 : Temmuz 03, 2022, 22:51:00 »
Hava ısındıkça motora giren havda ısınır ve verim düşer bu gayet normaldir,çünkü Sıcak yaz günlerinde havanın yoğunluğu daha düşük olduğu için birim hacimdeki oksijen miktarı daha azdır. Oksijen miktarının az olması da yanma odasındaki hava - yakıt karışımının daha zayıf olmasına sebep olur ve bu durum motor performansını olumsuz etkiler,aynı şekilde havanın normalden nemli olması da motor üzerinde strese neden olur,pistonların daha fazla yük altında kalmasına sebeb olur, hybrit araçlarda pil desteği olduğu için ısı arttıkça pikkerşn perfonsıda olumsuz etkilenmekte piller ne kadar iyi soğutulursa o kadar iyi performans sergiler ama piller şarj&deşarj oldukçada olumsuz etkilenmekte aynı zamanda çok soğuk havalarda da yeterli performansı veremiyor,içten yanmalı motorlarda hava filtresi konumu bile yanmayı etkilemekte bazı araçlarda direk motor üzerinde olan hava filtreleri var ve belirli zaman sonra aşırı ısınıyor performans ta hissedilir derecede düşmeye sebeb oluyor.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 32000
  • Model Yılı: '19
  • 14 kere teşekkür etti
  • 88 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #995 : Temmuz 03, 2022, 23:18:58 »
Hava ısındıkça motora giren havda ısınır ve verim düşer bu gayet normaldir,çünkü Sıcak yaz günlerinde havanın yoğunluğu daha düşük olduğu için birim hacimdeki oksijen miktarı daha azdır. Oksijen miktarının az olması da yanma odasındaki hava - yakıt karışımının daha zayıf olmasına sebep olur ve bu durum motor performansını olumsuz etkiler,aynı şekilde havanın normalden nemli olması da motor üzerinde strese neden olur,pistonların daha fazla yük altında kalmasına sebeb olur, hybrit araçlarda pil desteği olduğu için ısı arttıkça pikkerşn perfonsıda olumsuz etkilenmekte piller ne kadar iyi soğutulursa o kadar iyi performans sergiler ama piller şarj&deşarj oldukçada olumsuz etkilenmekte aynı zamanda çok soğuk havalarda da yeterli performansı veremiyor,içten yanmalı motorlarda hava filtresi konumu bile yanmayı etkilemekte bazı araçlarda direk motor üzerinde olan hava filtreleri var ve belirli zaman sonra aşırı ısınıyor performans ta hissedilir derecede düşmeye sebeb oluyor.
Verim ile performans genelde karıştırılan kavramlar ve birbirinden farklı kavramlar. Performansın düşmesi, her zaman verimin de düşeceği anlamına gelmez. Hatta tam tersi olduğu durumlar bile vardır. Performans, o motordan alabileceğiniz maksimum güç (beygir) değerindedir ve tabi ki hava sıcaklığına, hava basıncına (rakım değerine),havadaki nem oranına, motor yağının akışkanlığına, yakıtın kaltesine ve motorun kondisyonuna bağlıdır. Verim ise daha farklı bir kavram. Motorun birim yakıt ile ( örneğin 1 gram benzin ile) elde edebileceği enerji değeri, verimi belirler. Verim elde ettiğiniz enerjinin, yaktığınız yakıtın enerjisine oranıdır. Yakıtı oransal olarak ne kadar verimli hareket enerjisine dönüştürdüğünüzü belirtir. Verim, yanma odasına giren havanın sıcaklığına, yağın akışkanlığına, motorun kondisyonuna bağlıdır ancak, yanma odasına giren oksijen miktarına bağlı DEĞİLDİR, çünkü yanma odasına daha az oksijen girerse, MAF sensörü bunu belirler ve yanma odasına daha az yakıt püskürtülür, yani hava-yakıt karışım oranı sabit tutulmaya çalışılır ve fazladan yakıt harcanmamış olur. Bu da verimi düşürmez. Sadece performansı düşürür.
Verimi yanma odasına giren havanın sıcaklığı ile ilişkisi, yanma sırasındaki genleşme oranından kaynaklıdır. Soğuk hava, yanma sıcaklığına gelmek için, sıcak havaya oranla daha yüksek oranda genleşir ve basınç oluşturur, Bu da daha fazla mekanik enerji, daha az termal kayıp anlamına gelir. Bu şekilde verim artmış olur.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #996 : Temmuz 09, 2022, 13:09:51 »
Herkese iyi bayramlar. Verimle ilgili birkaç konu daha var. Sıcaklık yanında nem

Öncelikle sıcaklığın motor verimini etkilediği nokta birim hacimdeki havada bulunan oksijen miktarı da olacaktır. Emilen havanın basıncı ve sıcaklık bilgisi ile silindire gönderilen yakıt elbette ayarlanıyor. Hava ısındıkça birim hacimdeki oksijen azaldığını varsayan ecu, daha az yakıt gönderiyor. Böylece performans düşüyor. Olması gereken sağlıklı yanma belki böyle oluşmuyordur. Verim bu yüzden de düşebilir.

Nem konusunda artan nem miktarının verimi veya performansı kötü etkilediği söylenir. Ama aklıma takılan konu, bazı motorlarda silindir için su zerrecikleri püskürtüldüğünü biliyoruz. Bunun verimi artırdığı söylenmişti. O halde neden nem olumlu yönde etkilemiyor?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 32000
  • Model Yılı: '19
  • 14 kere teşekkür etti
  • 88 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #997 : Temmuz 09, 2022, 22:11:36 »
Herkese iyi bayramlar. Verimle ilgili birkaç konu daha var. Sıcaklık yanında nem

Öncelikle sıcaklığın motor verimini etkilediği nokta birim hacimdeki havada bulunan oksijen miktarı da olacaktır. Emilen havanın basıncı ve sıcaklık bilgisi ile silindire gönderilen yakıt elbette ayarlanıyor. Hava ısındıkça birim hacimdeki oksijen azaldığını varsayan ecu, daha az yakıt gönderiyor. Böylece performans düşüyor. Olması gereken sağlıklı yanma belki böyle oluşmuyordur. Verim bu yüzden de düşebilir.

Nem konusunda artan nem miktarının verimi veya performansı kötü etkilediği söylenir. Ama aklıma takılan konu, bazı motorlarda silindir için su zerrecikleri püskürtüldüğünü biliyoruz. Bunun verimi artırdığı söylenmişti. O halde neden nem olumlu yönde etkilemiyor?
Bildiğim kadarıyla emilen havanın basıncı ve sıcaklık bilgisi okunmuyor. Doğrudan oksijen miktarı okunuyor. Tabi aslında fark etmez. Sonuçta oksijen miktarına göre yakıt hesaplanıp gönderiliyor. Yanmanın sağlıklı olması ideal yakıt-oksijen oranının tutturulması ile ilgili.( ve tabi silindir içine homojen olarak gönderilip, bujilerin ideal zamanlamada ateşlemesi ile).  Ortamda bulunabilecek diğer gazlar (başta azot ve su buharı olmak üzere) verimi etkiliyor. Şöyle ki:
Havadaki azot gazı, aynı termal enerji ile oksijene göre %14 daha fazla genleşir. Yani havada azot bulunması aslında daha çok mekanik enerjiye dönüşüm, daha yüksek verim anlamı taşır. Benzer şekilde su da genleşme açısından oksijenden daha iyi performans verdiğinden, verimi arttıracak bir etmen. Tabi performansı düşüren şeyler bunlar ama verim artıyor.

Zamanında turbo yerine, havadaki oksijeni azottan ayrıştırıp saf halde yanma odasına gönderirsek ne olur diye tartışmıştık. Sonuç: turbo gibi yüksek performans, ancak sıcaklığa bağlı genleşmesi daha az olacağı için, daha verimsiz bir motor olacağına kanaat getirmiştik. Benzer şekilde yanma odasına püskürtülen su, performansı azaltacak ancak verimi arttıracaktır diye düşünüyorum.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2110 kere teşekkür etti
  • 3151 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #998 : Temmuz 09, 2022, 23:13:32 »
Atomize su püskürtülmesinin sebebi buhar fazına geçerken silindirden ısı soğurarak sıcaklık farkını artırmak ve performansı artırmak...
Nem zaten buhar fazında olduğundan faydası olmayabilir.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A-
  • Kilometre: 32000
  • Model Yılı: '19
  • 14 kere teşekkür etti
  • 88 kere teşekkür edildi
Ynt: 2019 Toyota Corolla Hybrid
« Yanıtla #999 : Temmuz 10, 2022, 22:25:18 »
Atomize su püskürtülmesinin sebebi buhar fazına geçerken silindirden ısı soğurarak sıcaklık farkını artırmak ve performansı artırmak...
Nem zaten buhar fazında olduğundan faydası olmayabilir.
Evet esas faktörü atlamışım, soğutmak. Tabi ne kadar soğuk, o kadar çok genleşme...