0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Soğutma sıvısının üstünde önceden karıştırılmış (premixed) ya da saf su ile karıştırın diye uyarı yazar genelde. Castrol Radicool'un saf antifriz olduğu suyla karıştırılması gerektiği yazıyor. Fakat binek araçlar için genellikle 3 lt soğutma suyu gerekiyor. Bu noktada çok fazla su katıldığını sanmıyorum. Normalde saf su kullanılması gerekir, musluk suyu içindeki kireç uzun vadede çökelebilir.2. olarak boru üreticinin kalitesinde olmayıp sonradan lpg için takıldığından uzun süre gitmeyebilir. T den de sızdırıyorsa borularla birlikte değiştirmek mantıklı olabilir. Soğutma suyunun da 8 sene 160bin km sonra değişmesi öneriliyor Toyota tarafından. 10 sene geçtiğinden değişmesi yerinde olmuş.
Genleşme kabındaki suyun moyor sıcakken rolantide azıcık fokurmadası normal midir? 2018 corolla 1.6 58.000 kmde.
Fokurdamadan kastınız nedir?Taşırma olmuyorsa sıkıntı olmaz geri dönüş olduğu için suyun hareketli olması normal ama genleşme kapı kapağını motor sıcakken açmayın tehlikelidir yanıklara sebeb olabilir.
Gayet normal sıvılar yer değiştirirken fizik kuralları gereğiillaki bir hareket olmalı,araç devirdaim yapıyor geri dönüşten genleşme kabına soğutma sıvısı geliyor gayet normal bir durum.
Sn. Üstadlarım, öncelikle hepinize hayırlı ramazanlar. 2015 1.33 corolla aracım ruhsata göre 2015 nisan başında trafiğe çıkmış (2018 nisanında arabayı aldığımda hemen lpg taktırmıştım ve lpg montajı çerçevesinde motor suyuna bir miktar çeşme suyu eklenmişti). Hesabıma göre, arabam neredeyse 85 aylık, bu itibarla, antifiriz değişim süresi (96 ay) yaklaşıyor. Bu bölümü okuduğumda fabrika çıkışı orijinal antifirize (Toyota SLLC) çeşme suyu eklendiğinde antifirizin özelliğini kaybettiği ve değişmesi gerektiği şeklinde bir yorumla karşılaştım. Aracımın kullanım kılavuzunu dikkatlice okuyunca, SLLC'nin distilasyondan geçirilmiş saf su ile %50 karışık vaziyette bir soğutma sıvısı olduğunu anlıyorum (kullanım kılavuzunun ilgi kısmının resmini de paylaşabilirim). Bu çerçevede, LPG montajında çeşme suyu yerine saf su katılmış olsaydı SLLC özelliğini kaybetmezdi diye düşünüyorum (maalesef LPG montajı yaptırmadan önce, forumun bu kısmını okuma fırsatım olmamıştı:( Elbetteki saf suyun yerini tutamaz ama çeşme suyunun SLLC'yi bozduğuna emin misiniz? Referans gösterebileceğiniz Toyota vb. kurumsal bir kaynak var mı? Aracın kullanım kılavuzunun ilgili kısmında, diğer hususlar meyanında, "Sadece su kullanmayınız" denmiş, bunun dışında normal su kullanımına ilişkin bir uyarıya rastlamadım. Sadece su kullanılmasının araca vereceği zararların elbetteki farkındayım ama dikkatinize getirmek istediğim nokta çeşme suyu eklenmesinin SLLC'nin özelliğini kaybetmesine neden olacağına dair bir bilgiye kullanım kılavuzunda yer verilmemiş olmasıdır.Ayrıca, bazı forumdaşlar, yetkili servise antifiriz değişimi için gidildiğinde, yetkili servisin bile bu değişimi pek de tavsiye etmediğini belirtmişler (buna da şaşırdım). Motor soğutma sıvısıyla ilgili bugüne kadar eksiltme, hararet yapma vb herhangi bir problemle karşılaşmadım. Bu itibarla, yetkili servisin yaklaşımını da göz önüne alarak, değişim periyodu yaklaştığında, 1ltlik SLLC alıp, motor bloğundaki suya hiç dokunmadan, özel serviste sadece radyatördeki suyun 1 litresini mi tahliye etsem diyorum, ne dersiniz? Sırf radyatör tapasını açarsam kaç litre boşalacaktır? 2 litre ise 2 litre SLLC de alabilirim. Komple değişim durumunda dahi önceki antifirizin yeni antifirizle (örneğin, Castrol radicool sf) cüzi bir miktar bile olsa sanayi şartlarında karışma ihtimali olduğundan, SLLC dışında bir markayı araca eklemek risk taşımıyor mu? Komple değişim yapılacaksa, pahalı da olsa yine SLLC'yi tercih etmek daha sağlıklı olmaz mı? Görüşleriniz benim için değerli, saygılar.
Normal çeşme suyu sadece sllc antifirizi değil hepsinin genel yapısını etkiler mesele antirizin bozulması değil, antifiriz çeşme suyu içerisindeki sert mineralleri çözüyor ve o çözüntüler belirli zaman sonra metal yüzeylerde aşınmalara yol açıyor,aşınmalar sonucunda ortaya çıkan metal tozları ve diğer materyaller dar bölgelerde (soğutma radyatörü, kalorifer radyatörü,motor bloğundaki su kanalları gibi) öamurlaşarak tıkanmalara yol açıyor,ayrıca özelliği kaybolan soğutma sıvısı düşük sıcaklıklarda (100 C⁰ ) kaynama yapabiliyor ama orjinal veya kaliteli bir antifiriz doğru saf su ile seyreltimiş antifiriz 130 C⁰ de kaynama yapar yani kaynaması çok geç olur bu vesileyle araç motoru soğumuş olur,İçiniz rahat olsun ve araç motoru sağlıklı olsun diye yapmanız gereken 20 lt saf su alıp sistemi komple saf su ile yıkamak devamlı devirdaim yaptırıp sistemden eski suyu atmak,sonrasında uygun ölçülerde seyreltilmiş antifirizi sisteme doldurmak,Toyota sllc veya Castrol radicol SF olabilir fark etmez.LPG montajı esnasında koyulan su 1 lt bile değildir öyle çok su dökülmez,o kadcıktanda sorun olmaz korkmayın,yukarıda açıkladığım işin profesyonel teknik boyutu,ölçüm yaptırın eğer antifiriz özelliği koruyuculuğu bitmişse yukarıda yazdığım işlemi yaparsınız.
Hocam radyatör tapasını açınca en fazla 3 lt su boşalır,ama hiç acele etmenize gerek yok gönlünüzü ferah tutun,diğer saf su ile yıkama işlemi aslında çok basit,hatta uygulamalı videosu olacak ama araç Volkswagen,sistem mantığı aynı zaten.//www.youtube.com/watch?v=rtJoZpODjVM
Üstat, ilginiz için teşekkürler, tavsiyeniz doğrultusunda en geç 2023 mart ayında bu işi halledeceğim. Radyatörden 3 litre sıvı bosalirsa, diğer bölümlerde 1-2 litre civarında eski sıvıdan kalmış olur diye tahmini bir hesap yapiyorum. Bu durumda, mümkünse, komple değişim daha sağlıklı olacaktır. Komple değişimle ilgili bulduğum bir yabancı videoyu izledikten sonra, eski antifirizin bir kısmının motor bloğunda kalma ihtimaline ilişkin endişem ortadan kalktı gibi, sözkonusu video benim bu konuda bulabildiğim en iyi video (altyazı da var) diyebilirim, müsait olduğunuzda izlemenizi tavsiye ederim: //www.youtube.com/watch?v=R_IBAIpqPIA Videoda termostat sokuldu ama adam termostatin sökülmesine gerek olmadığını, termostatin motor ancak belli bir sıcaklığa ulaştığında devreye girdigini, dolayısıyla, motorun ısınmasını ve tekrar soğumasını beklemek istemediği icin (yani zaman kazanmak için) termostati soktuğunu söylüyor; ayrıca, kaloriferdeki sıvıyı da tahliye etmek için araç içi kaloriferi sonuna kadar açıyor.Hal böyleyken, komple değişimi makul bir fiyata videodaki gibi düzgün bir şekilde yapacak birini bulmak lazım (belki bolca safsu alıp kendim de yapabilirim), günü gelince komple değişim için fiyat performans ürünü olarak gördüğüm castrol radicool sf'yi kullanacağım gibi gözüküyor (keşke SLLC fiyat olarak biraz daha uygun olsaydı).Mesaj Birleştirildi: [time]Nisan 18, 2022, 11:21:35[/time]Ümit Bey, E160’ta motor sıvısının komple değişimi sürecinde benim gibi amatör biri için adımlar şöyle sıralanabilir mi, ne dersiniz? 1. Radyatör tahliye vanasından eski antifirizin boşaltılması (3 litre);2. Birinci aşamada tahliye edilen eski antifirizin yerine genleşme kabından saf su eklenmesi, sonrasında, motorun fan ve termostat devreye girecek kadar bir süre çalıştırılması (ne kadar bir süre?) ve bu esnada kaloriferin de son sıcaklıkta araç içi fanla birlikte sonuna kadar açılması, saf su azalırsa genleşme kabında minimum seviyenin altında sıvı kalmayacak şekilde saf su eklenmesi, akabinde motorun durdurulması;3. Motor ve sıvı bir süre (ne kadar bir süre?) soğuduktan sonra, radyatör tahliye vanasından ikinci aşamada eklenen saf su ile karışan eski antifirizin boşaltılması (bu aşamada boşalan sıvı birinci aşamaya göre daha açık bir renk olacak);4. Birinci, ikinci ve üçüncü aşamalardaki işlemlerin radyatör tahliye vanasından boşalan sıvı tamamen berraklaşana kadar tekrar edilmesi;5. Motor bloğunda toplam 2 litre saf su kaldığı varsayımıyla araçta toplamda %50 antifiriz %50 saf su karışımının bulunmasını sağlayacak şekilde, genleşme kabından Castrol radicool sf ve saf su karışımının (hesaplarım ve varsayımlarım yanlış değilse, karisimda 0.5 litre saf su ile 2.5 litre radicool sf olacak) genleşme kabının F çizgisine yaklaşana kadar eklenmesi, aracın çalıştırılarak radicool sf ve saf su karışımının motor bloğunda mevcut bulunan 2 litrelik saf su ile karışmasının sağlanması, bu esnada genleşme kabındaki sıvı minimum seviyenin altında kalırsa karışımdan ekleme yapılması.- Toyotalarda sistem hava yapmaz dense de, her ihtimale karşı, başta ikinci aşama olmak üzere tüm aşamalarda sistemin hava yapıp yapmadığının kontrol edilmesi.Ümit Bey, son olarak, E160 kullanıcı kitabının resmini ekte sunduğum sayfasında, 1.33 Corolla (1NR-FE motor) icin egzoz ısıtıcılı dolaşım sistemi kapasitesi 5.7 litre, egzoz ısıtıcısız dolaşım sistemi kapasitesi 4.7 litre denmiş, bu ne demek oluyor, bilginiz var mı?
Hasan bey bu kadar uzun işlem yapmaya gerek yok,genleşme kabı dönüş hortumunu sökün motor çalışır vaziyette devamlı saf su eklemesi yapın berrak su gelince işlem tamamdır,sonrasında antifirizi ekleyin tamam,ertesi gün çalıştırmadan öncede genleşme kabını kontrol edin eksilme varsa tamamlarsınız.
Ümit Bey'in bahsettiğ yöntem kolaydır ancak hava yapma ihtimali olabilir. Sürekli kontrol etmelisiniz.Saf su ile 2-3 sefer kalorifer dahil (maksimum ısıda) komple sistem temizlenebilir. Önceki sayfalarda işlemi anlatmıştım yaptığım şekliyle. Bende tahliye vanasına ulaşmak zor olduğundan alt hortumdan yapmıştım. Varsa hava alma vanalarından da hava almayı unutmayın. Uygun antifriz-saf su ve doğru oranda karışımı önceden temiz bidonda hazırlayın.İşlem sonrası refraktometre ile derece de ölçmüştüm.İşlemden sonra bir kaç gün aracı damlama ve ekleme kabı seviyesinden kontrol edin.
Üstat, bence sizin bahsettiğiniz yöntem benim gibi bir amatörün tek başına uygulayabileceği bir yöntem değil gibi, özellikle kaynar suyla elimi filan yakarım diye korkuyorum, yine de teşekkürler, ancak profesyonel bir yardımla veya tecrübeli birinin desteğiyle sizin yöntemi uygulayabilirim diye düşünüyorum. Ekte sunduğum resimde, "genleşme kabı dönüş hortumu" üstünde D harfi olan en üstteki siyah hortum değil mi? Ayrıca, sizce kafamda tasarladigim 5 aşamalı yontemde herhangi bir eksiklik var mı?
Bahsettiğiniz 5 aşamalı yöntemde cildinizi yakma ihtimali yüksek çünkü tahliye vanası altta ve motor suyu sıcak olacak radyatör ve egzoz da sıcak olacağı in yanık ihtimali çok yüksektir,dönüş hortumu üstteki d harfi ile belirtilen hortum, Toyota'ların hava yapma ihtimali çok düşük zaten üstten devamlı saf su ekleme yapacağınız için sorun teşkil etmez,tek yapmanız gereken dönüş hortumu ucuna bir hortum ekleyip dışarı akıtmak.
Ümit Bey, 5 aşamadan üçüncüsü "Motor ve sıvı bir süre (ne kadar bir süre?) soğuduktan sonra, radyatör tahliye vanasından ikinci aşamada eklenen saf su ile karışan eski antifirizin boşaltılması"dır. Sıvı sogumadan tahliye vanasının açılması durumunda eller kaynar sudan cayır cayır yanabilir. Benim için iş güvenliği önemlidir, bu tarz konularda risk almak istemem, merak etmeyin.