0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Ağır araçlar daha iyi yol tutar, daha iyi frenler. Hayır, aynı özelliklerdeki araçlardan hafif olanı ağır olandan daha kısa mesafede durabilir. Viraj dönüşlerinde dışa kaçma kuvveti daha düşüktür.
Çok güzel ve eğlenceli bir konu açmışın Hakan abi, fakat yukarıda yazdığın bir nevi yanlış anlaşılma taşıyor, açıklık getirelim. Virajda kütlesi hafif araçların merkezkaç kuvveti de azdır, ve çizgisinde tutan sürtünme kuvveti de aynı oranda azdır; fakat virajlarda savrulma sınırı kütleye değil; en önemli olarak hızına bağlıdır. Aracın süspansiyonlarına, tekerlerine, lastik durumlarına, ağırlık merkezinin yüksekliğine de bağlıdır, ama kütleye bağlı değildir.
Paylaştığım bilgide önemli bir detay var Mutlu, diğer şartlar aynı olmak koşulu ile. Yani aracın lastik özelliklerinden, aerodinamik yapısına kadar. Mesela aynı aracı düşün, birisinde sadece sürücü, diğerinde 4 yolcu. Yolcu olan araç daha uzun mesafede durabilir. Aracın viraj kabiliyeti ölçüsünde yolcusu olan virajda, sınır değere kadar daha iyi tutunabilir ancak buradaki ayrıntı çok teknik ve önemlidir. Bu tutunmanın nedeni ağırlığın fazla olması değildir, ağırlık merkezinin dikey eksende daha aşağıda bir noktaya kayması ve ayrıca aracın aerodinamik yapısının(zemine yaklaşma sonrası altından geçen hava akımının aracın üstünden geçen havaya oranı) da değişmesidir. Yani aynı özelliklerdeki iki setten, hafif olanı kurpu ağır olandan daha hızlı dönebilir her ne kadar dever dışa kaçmaya izin vermemeye çalışsa da. Çünkü seti dışarıya iten kuvvet daha az oluşacaktır. Aslında burada işin içine momentum girdiğinden bu fiziki terimin hep beraber incelenmesinde fayda var. Wikipedia kaynaklı olarak Momentum ve bağlı bileşenleri inceleyelim isterseniz biraz. Momentum: Bir nesnenin kütlesi ve hızının çarpımıdır; (p = mv) Kütle: Bir cismin kuvvet tarafından ivmelenmeye karşı gösterdiği dirençtir yani kütlesi olan bir cisim eylemsizliğe sahiptir. Kütle bir birimdir ve ölçüsü kilogramdır. Kütle birimini direkt olarak ölçmek zordur. Bu yüzden kütleyi ölçmek için eşit kollu terazi kullanılır. Şimdi burası önemli;Kütle ve Ağırlık:Günlük kullanımda kütle ve ağırlık sıklıkla karıştırılıyor. Örneğin bir kişinin ağırlığı 75 kg olarak ifade edilebilir. Sabit bir kütleçekim alanında, bir nesnenin ağırlığı kütlesi ile orantılıdır ve bu iki kavram için aynı birimi kullanmak sorunsuz görülebiliyor ama Dünya’nın şeklinden dolayı, farklı yerlerinde kütleçekim alanındaki farklılıklardan dolayı bu ayrım, yaptığımız ölçümlerde tutarlılık sağlamamız için çok önemlidir. Sonuç olarak kütle(kilogram olarak ölçülen), bir nesnenin içsel bir özelliği anlamına gelirken, ağırlık(Newton cinsinden ölçülen), kütleçekim alanından etkilenip serbest düşmede kendi doğal seyrini yapan bir cismin direncini ölçer. Kütleçekim alanı ne kadar gücü olursa olsun, serbest düşmede cisimler ağırlıksızdır. Ağırlık denilen kuvvetse kütleye ve serbest düşme durumundaki cismin ivmesine bağlıdır. Örnek olarak, kütleçekim alanından dolayı meydana gelen serbest düşmeye maruz kalan bir cisim, sabit bir durumda olsa bile, bu kuvvet tarafından ivmelenmek isteyecektir ve bu da tartıda karşımıza çıkan net kuvvettir. Bu kuvvet, cisimleri serbest düşmeye geçmesine karşı koyar. Ağırlık serbest düşme gibi durumlarda muhalif güçtür ve cisim bundan dolayı ivmelenmeye maruz kalır. Örneğin dünya üzerinde 50 kilogram kütleli bir nesne 491 Newton ağırlığa sahiptir. Bu da cismin serbest düşmeye karşı uyguladığı kuvvettir. Aynı nesneyi Ay’ın yüzeyinde incelediğimizde kütlesi yine 50 kilogramdır fakat ağırlığı 81,5 Newton’dur. Çünkü sadece 81,5 Newton cisimlerin serbest düşmemesini sağlayabilir. Matematiksel olarak Dünya’nın yüzeyine yerleştirilmiş bir cismin ağırlığını W, kütlesini m, olarak kabul edersek W=mg formülünü kullanarak Dünya’nın yerçekimi ivmesini g=9,80665 olarak hesaplarız. Mekanik ivmelerin etkili olduğu diğer durumlarda da olduğu gibi kütle ile ivme ivmenin çarpımı ağırlıkla orantılıdır.Bu ayrıma dikkat;Hız:bKinematikte hız, bir objenin yer değiştirme miktarı, o objenin hızına ve hareket yönüne eşdeğerdir. Yöneyli bir büyüklüktür.1 boyutlu hareket için, hız objenin yer - zaman grafiğinin eğimi olarak da tanımlanabilir.Sürat: (sayıl) bir objenin ne kadar süratli gittiğini gösterirken hız (yöneysel) objenin hem hareket yönünü hem de ne kadar süratli gittiğini gösterir.Örneğin bir arabanın 60km/sa hızla hareket ettiği söylenirse bu arabanın süratini verir. Ancak arabanın 60km/sa süratle kuzey yönüne ilerlediği söylenirse bu bize yöneysel hızı verir.Hız ve İvme: Objenin sabit hıza sahip olabilmesi için sabit bir yönde sabit bir sürate sahip olması gerekmektedir. Sabit bir yön nesnenin hareketini dümdüz bir yolla sınırlar (yani obje eğri hareket yapamaz). Örneğin bir araba saatte 20 kilometre sabit hızla dairesel bir yolda hareket ediyorsa araba sabit hızlı değil ivmeli hareket yapıyor demektir.İvme: Fizikte ivme, hızın zamana göre değişim hızı veya zamana göre türevi olarak tanımlanır. Şimdi ise sorumuzun cevabı: Klasik mekanikte sabit kütleli bir cismin ivmesi, cisme etki eden net kuvvetle orantılıdır (Newton'un ikinci yasası): F = m.a ve a = F/mFormülde F cisme etki eden net kuvvet, m cismin kütlesi ve a da cismin ivmesini temsil eder. Konuda her ne şekilde olursa olsun emeği geçen herkese de teşekkür ederim arkadaşlar. Bu şekilde devam etmesi de herkes için faydalı olacaktır.Burda herşeyi fizik kurallarına göre açıklamışsınızda sonucu da yazsaydınız iyi olacakmışşimdi bizim virajlarda savrulmayı ve kısa mesafede durmayı hafif araçlarmı oksa ağır araçlarmı daha başarılı ?
Mesaj Birleştirildi: Aralık 04, 2014, 09:40:49Burda herşeyi fizik kurallarına göre açıklamışsınızda sonucu da yazsaydınız iyi olacakmışşimdi bizim virajlarda savrulmayı ve kısa mesafede durmayı hafif araçlarmı oksa ağır araçlarmı daha başarılı ?
Hakan abi napmışın ders anlatmışın Demek istediğim tıpatıp aynı iki araçtan kütlesi farklı olsa da virajlardan dönme hız sınırı aynıdır demiştim.Virajdan sağa dönen aracın üstünde 4 kuvvet bulunuyor temel olarak ele alırsak.Önden geriye direnç kuvveti, yol direnci, aerodinamik direnç, sürtünme.Geriden öne, motorun yarattığı itki.Sağdan sola eylemsizlik kuvveti (merkezkaç) =m*V2/rSoldan sağa sürtünme kuvveti = k*N=k*m*gm kütle, V hız, k sürtünme katsayısı, g yerçekimi, V2 hızın karesi Sağ sol kuvvetler eşit olsun ki savrulmasın aracımız.k*m*g=m*V2/rKütleden bağımsız.k*g=V2/rKrtik dönüş yarıçapımız r=V2/(k*g)Tabi bu gerçek hayatta ne kadar doğrudur tartışılır. Ağırlık arttıkça araba yere yakınlaşır, aerodinamik kuvvetler değişir. Hepsi şartları değiştirir.
bisikletin arkasına birini bindirmediniz mi hiç ?
şimdi hem sorayım hem söyleyim vitesi yüksek viteste örnek 3. vites 1000 devirde gitmek mi az yaktırır. (bir kaç abim den duyduğum kadarı ile)yoksa 3. viteste 2500 ile gitmek mi az yaktırır. (Benim yaptığım şekilde acelem yoksa) Düz yolda yokuş rampa olmaksızın ? hangisi doğrudur.