Gönderen Konu: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları  (Okunma sayısı 1711534 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2369 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6220 : Ağustos 08, 2021, 09:20:55 »
Yağ değişimini daha erken yapsak yine de şart mıdır ?

Bu noktada orantısal bir beyan mümkün olmadığı için yağ değişim periyodu aşağı çekildiğinde yine belli bir periyodda motor iç temizleyici kullanmak (bence) elzem olacağından motor yağı (araca uygun ürün) ömrünü ziyan etmektense değişim periyodunu tam kullanıp her değişimde motor iç temizleyici kullanmak hem daha efektif hem daha ekonomik olur diye düşünüyorum.

Toyota Club Türkiye

Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6220 : Ağustos 08, 2021, 09:20:55 »

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6221 : Ağustos 08, 2021, 10:43:45 »
LM'nin sitesinde adresi yok diye sahte olacağı anlama gelmez.
Ayrıca şunu belirteyim zamanında bir arkadaş  Z yağ  bayi bulucu sitesinden  X bayiyi arayıp yağ satın alacağını belirtmiş sonrasında başka bir dükkana yönlendirilmiş ve çıkan yağ sahte :)

Baroto resmi distribütör. Kendilerinde 0w16 yokmuş şu an. Ama kendi arabaları da corolla hybridmiş. Ona 0w16 kullanmışlar. Mekato için güvenilir dedi. Bizlerden alıyorlar dedi. Mekato sahtecilik yapabilir mi? Yapar neden yapmasın. Mecbur güveneceğiz.

Ben motul avrupa yakası distribütöründen de buldum 0w16. Kendileri satıyor. Ama çok pahalı geldi. Litrelik kutuda 146₺ fiyat. Belki kısa zaman sonra yaygınlaşır da ucuzlar

Mobil, shell, castrol ve diğer markaların da 0w16’ları var. Türkiye’de yok. Mobil api sp veya gf-6b karşılıyor. Diğerleri karşılamıyor

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Moderatör
  • *****
  • Scientia Dux Vitae Certissimus
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: ---
  • Kilometre: 38000
  • Model Yılı: '21
  • 2110 kere teşekkür etti
  • 3153 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6222 : Ağustos 08, 2021, 12:38:01 »
Bu konuda sıvıların ısıl iletkenliği konusunda tez hazırlamış olan @Mutlu Tekir (30216) hocamı konuya davet ediyorum :)

Biz iki distribütör (Egemot ve Bar Oto) ile de çalışıyoruz, bazı ürünler sadece müşterinin siparişine istinaden özel getirtiliyor (bizde de Liqui Moly SL6 Hidrolik gibi), yakın zamanda bizim stoklarımıza da giriş yapacak,

Mekato (Mücahit bey'i) tanıyorum, distribütör ürünü satıcısıdır, sorun çıkmaz, diğer firmayı tanımıyorum.

Ufuk abi ben akışkanın ısıl iletkenliğini ölçmedim ki ısı transferini manyetik alan ile iyileştirdim. :) Fakat belli bir rakama kadar ısı transferi artıyor.


Ama bu konuda ben Tansu'ya katılıyorum. Supap mekanizmasında soğutma yok haklısın ama sırf lpg diye 2. rakam yükseltilmesi taraftarı değilim. 2 bakımdır 0w-20 ile lpg ile kullanıyorum en ufak eksilme, yağda renk değişimi yok. Fakat, km yükseldiğinde ne olur? sen daha iyi bilirsin bu noktada sonuçta supap yenileme, rektefiye yapan usta olarak.
Dacia Duster 1.3 TCE EDC Comfort 2021 model (2023-...) 38bin km- ...
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCE Easy-R 2017 model (2021-2023) 32bin km-56bin km
Toyota Corolla 1.6 Multidrive S 2019 model (2019-2021) 0 km-23bin km.
Mazda 3 1.6 Touring 2010 model (2015-2019) 96bin km-171bin km Toyota Yaris 1.3 Terra 2007 model (2013-2015) 55bin-91bin km.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 150000
  • Model Yılı: '05
  • 2 kere teşekkür etti
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6223 : Ağustos 09, 2021, 14:17:43 »
Otomatik 2005 Corolla hb sol kullanıcısıyım.Aracım 188000 km de.Yağ eksiltme sorunu vardı.Şimdiye kadar 10 40 yağ kullanıyordum.Bu sefer forumdan edindiğim bilgilerle ustanın itiraz etmesine rağmen 5 30 Castrol kullandım.Bakalım ne olacak?

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 141000
  • Model Yılı: '03
  • 111 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6224 : Ağustos 09, 2021, 18:14:37 »
İyi yapmışsınız. Bazı kendini usta sananlar yüzünden arabalarımıza yanlış yağ koyuluyor. 10/40 ı iyiki öğrenmişler. Benimde 2003 Corolla otomatik 10/40 ta eksiltme yapıyordu kimseyi dinlemeyip 5/40 koydurdum 5 binde ancak 500 ml eksiltti birdahakine 5/30 denicem. Sizde sonucu yazarsanız bizde faydalanmış oluruz.
sonuna kadar toyota...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 247 kere teşekkür etti
  • 694 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6225 : Ağustos 09, 2021, 19:28:50 »
Otomatik 2005 Corolla hb sol kullanıcısıyım.Aracım 188000 km de.Yağ eksiltme sorunu vardı.Şimdiye kadar 10 40 yağ kullanıyordum.Bu sefer forumdan edindiğim bilgilerle ustanın itiraz etmesine rağmen 5 30 Castrol kullandım.Bakalım ne olacak?

daha çok eksiltecek :)

yağın kendisinin özelliğini kaybedip uçması yanması ile inceliğinden dolayı eksiltmesi ayrı şeyler.
yağın ilk numarası ince olursa yani 10 numaradan 5 e geçtiyseniz tahmin ediyorum motor ısınıncaya kadar bir miktar yakabilir. ama bugün hemen her 5 30 yağ eskiden kullandığınız 10 40 dan kaliteli olduğundan ısınınca eksiltme, bozulunca eksiltme az olabilir.

tahminim dengeler birbirini. yani 5 30 da da eksiltme olacaktır.

eksiltmeye çok takılmadan bakımlara özen gösterseniz daha az yorulursunuz.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 141000
  • Model Yılı: '03
  • 111 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6226 : Ağustos 09, 2021, 21:38:47 »
daha çok eksiltecek :)

yağın kendisinin özelliğini kaybedip uçması yanması ile inceliğinden dolayı eksiltmesi ayrı şeyler.
yağın ilk numarası ince olursa yani 10 numaradan 5 e geçtiyseniz tahmin ediyorum motor ısınıncaya kadar bir miktar yakabilir. ama bugün hemen her 5 30 yağ eskiden kullandığınız 10 40 dan kaliteli olduğundan ısınınca eksiltme, bozulunca eksiltme az olabilir.

tahminim dengeler birbirini. yani 5 30 da da eksiltme olacaktır.

eksiltmeye çok takılmadan bakımlara özen gösterseniz daha az yorulursunuz.
öyle olsa benimki de eksiltirdi. 10/40 ta 1-1.25 ml eksiltirken 5/40 ta 500 ml eksiltiyor. Zaten bizim aracın yağı 10/40 değilki. 5/30 . Ama bizim "ustalar" daha iyi biliyorlar.
sonuna kadar toyota...

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • En masrafsız ve sağlıklı araç tabanvay.
  • Araç: Corona
  • Kan Grubu: A+
  • Kilometre: 420000
  • Model Yılı: '93
  • 419 kere teşekkür etti
  • 2286 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6227 : Ağustos 09, 2021, 22:04:56 »
daha çok eksiltecek :)

yağın kendisinin özelliğini kaybedip uçması yanması ile inceliğinden dolayı eksiltmesi ayrı şeyler.
yağın ilk numarası ince olursa yani 10 numaradan 5 e geçtiyseniz tahmin ediyorum motor ısınıncaya kadar bir miktar yakabilir. ama bugün hemen her 5 30 yağ eskiden kullandığınız 10 40 dan kaliteli olduğundan ısınınca eksiltme, bozulunca eksiltme az olabilir.

tahminim dengeler birbirini. yani 5 30 da da eksiltme olacaktır.

eksiltmeye çok takılmadan bakımlara özen gösterseniz daha az yorulursunuz.
Anıl bey motor yağı ilk (soğuk çalışma vizkozitesi) numaradan dolayı eksilmez,üreticinin ayarladığı spesifikasyonları karşılamadığından,yüksek ısıyı absorbe edemediğinden,sekman ile gömlek arası oluşan boşluktan vs vs diye uzayan listeden dolayı eksilir,ama ilk numaradan dolayı eksilmez madeni yağların çift özellikli olması motoru ilk çalıştırmada daha iyi korumak içindir,yani ilk numara küçük olursa soğuk çalışmada motor ısınıncaya kadar yağ daha akışkan olacak motor daha iyi yağlanacak ve ideal çalışma sıcaklığına daha çabuk ulaşıp hem yakıt ekonomisi hemde daha az emisyon sağlayacak,yağın espirisi motor ısındıktan sonra başlıyor önemli olan ikinci numaranın ve sağladığı korumanın daha iyi olması lazım,o yüzden üreticinin tavsiyesine uymak gerekiyor bazende işi iyi bilen malzemeyi iyi tanıyan ustaların @Ufuk Sönmez (16363) bey gibi konuya hakim kişilerin incelemerine tecrübelerine kulak vermek gerekiyor,zira yıllar içerisinde değişen teknoloji ile üretim teknikleri de değişiklik kazanıyor bunları iyi takip edip analiz etmek elzem oluyor,tabi bu takibi yapabilmek içinde teknik konuya hakim olmak önem arz ediyor,
Esenlikler dilerim.
EGEA 1.4 BENZİN 95 HP URBAN
TOYOTA CORONA 3S FE
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN UĞRUNDA AKAN KANDIR TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
EMNİYET KURALLARINA UYALIM UYMAYANLARI UYARALIM.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: '20
  • 247 kere teşekkür etti
  • 694 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6228 : Ağustos 09, 2021, 22:25:26 »
Anıl bey motor yağı ilk (soğuk çalışma vizkozitesi) numaradan dolayı eksilmez,üreticinin ayarladığı spesifikasyonları karşılamadığından,yüksek ısıyı absorbe edemediğinden,sekman ile gömlek arası oluşan boşluktan vs vs diye uzayan listeden dolayı eksilir,ama ilk numaradan dolayı eksilmez madeni yağların çift özellikli olması motoru ilk çalıştırmada daha iyi korumak içindir,yani ilk numara küçük olursa soğuk çalışmada motor ısınıncaya kadar yağ daha akışkan olacak motor daha iyi yağlanacak ve ideal çalışma sıcaklığına daha çabuk ulaşıp hem yakıt ekonomisi hemde daha az emisyon sağlayacak,yağın espirisi motor ısındıktan sonra başlıyor önemli olan ikinci numaranın ve sağladığı korumanın daha iyi olması lazım,o yüzden üreticinin tavsiyesine uymak gerekiyor bazende işi iyi bilen malzemeyi iyi tanıyan ustaların @Ufuk Sönmez (16363) bey gibi konuya hakim kişilerin incelemerine tecrübelerine kulak vermek gerekiyor,zira yıllar içerisinde değişen teknoloji ile üretim teknikleri de değişiklik kazanıyor bunları iyi takip edip analiz etmek elzem oluyor,tabi bu takibi yapabilmek içinde teknik konuya hakim olmak önem arz ediyor,
Esenlikler dilerim.

neden 0 20 yerine 5 20 var ?

veya neden 0 30 yerine 5 30 kullanılır ?

soğuk motorun farklı toleransları var. Bence bütün arabalarda 0 numara kullanmama sebepleri bu idi. Bugün 0 numara yağ ile çalışmayacak motor kalmadı. fakat broadway veya tofaş a 0 50 gibi bir yağ koyun .. soğuk iken subap yuvasından veya segmandan kaçırır veya en kötüsü motor krank keçesinden sızar..

yani bence durum bu ..

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2369 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6229 : Ağustos 10, 2021, 00:31:21 »
Anıl bey motor yağı ilk (soğuk çalışma vizkozitesi) numaradan dolayı eksilmez,üreticinin ayarladığı spesifikasyonları karşılamadığından,yüksek ısıyı absorbe edemediğinden,sekman ile gömlek arası oluşan boşluktan vs vs diye uzayan listeden dolayı eksilir,ama ilk numaradan dolayı eksilmez madeni yağların çift özellikli olması motoru ilk çalıştırmada daha iyi korumak içindir,yani ilk numara küçük olursa soğuk çalışmada motor ısınıncaya kadar yağ daha akışkan olacak motor daha iyi yağlanacak ve ideal çalışma sıcaklığına daha çabuk ulaşıp hem yakıt ekonomisi hemde daha az emisyon sağlayacak,yağın espirisi motor ısındıktan sonra başlıyor önemli olan ikinci numaranın ve sağladığı korumanın daha iyi olması lazım,o yüzden üreticinin tavsiyesine uymak gerekiyor bazende işi iyi bilen malzemeyi iyi tanıyan ustaların @Ufuk Sönmez (16363) bey gibi konuya hakim kişilerin incelemerine tecrübelerine kulak vermek gerekiyor,zira yıllar içerisinde değişen teknoloji ile üretim teknikleri de değişiklik kazanıyor bunları iyi takip edip analiz etmek elzem oluyor,tabi bu takibi yapabilmek içinde teknik konuya hakim olmak önem arz ediyor,
Esenlikler dilerim.

Estağfurullah Ümit bey, benim bilgim de araştırabildiğim, deneyimleyebildiğim kadar, muhakkak daha bilgili, daha tecrübeli kişiler vardır, herkesin her şeyi bilebilmesi mümkün değil.

neden 0 20 yerine 5 20 var ?

veya neden 0 30 yerine 5 30 kullanılır ?

soğuk motorun farklı toleransları var. Bence bütün arabalarda 0 numara kullanmama sebepleri bu idi. Bugün 0 numara yağ ile çalışmayacak motor kalmadı. fakat broadway veya tofaş a 0 50 gibi bir yağ koyun .. soğuk iken subap yuvasından veya segmandan kaçırır veya en kötüsü motor krank keçesinden sızar..

yani bence durum bu ..

Bu kısımda "yerine" tabiri doğru bir tabir değil, 5w20 ile çalışmak üzere tasarlanan bir motorda 0w20 kullanıldığında farklı, 0w20 ile kullanılmak üzere tasarlanan bir motorda 5w20 kullanıldığında, koşullara ve duruma göre farklı sonuçlar ortaya çıkabilir ve burada ihtimal yelpazesinin geniş olması "yerine" olduğu anlamına gelmiyor maalesef çünkü çok yüksek oranda belirsizlik söz konusu,

Aşağıda Alman Bizol firmasının Lube Tech dergisinin 2021 Nisan ayında yayınlanan bir makalesini paylaşıyorum, özetle bu arkadaşlar "friction modifier" kullanılan (ki bahsettikleri kendi G+ 5W20 ürünleri ve bu arada Molygen ürünlerinin mühendisliği de bu firmaya ait) bir 5w20'nin, ILSAC GF6 0w20'den daha iyi koruyuculuk sağladığını ve yakıt tüketiminde de sadece %1.6'lık bir fark oluştuğunu, bu kadar düşük viskozteli bir yağ kullanmanın en büyük sebebinin emisyon normları baskısı olduğunu ve bu viskozite yağ kullanabilen motorların geliştirilebilmesi için aradaki yakıt ekonomisi farkından çok daha yüksek maliyetler ortaya çıktığından bahsediyorlar.

Muhtemelen ileride G+ 0w20 diye bir ürün çıkarıp aynı konuyu 0w16 için de dile getireceklerdir...

https://www.lube-media.com/wp-content/uploads/Lube-Tech-133-Fuel-economy-for-engine-oils-the-formulators-dilemma.pdf

Ancak bu makalede LSPI, HCCI (ki bence içten yanmalı motorlarda bir dönüm noktasıdır) gibi konulardan hiç bahsedilmiyor, zira HCCI gibi E85 yakıt kullanılabilen, benzinli olmasına rağmen 18:1 gibi yüksek kompresyona sahip bir motorda bile ILSAC GF5 (veya GF6a) 0w20 kullanılıyor ise friction modifier katkılı 5w20 kullanıldığındaki sonuçları da belirtilmeliydi.

Diğer yandan motorun nominal çalışma ısısına ulaşabilmesine uygun kinematic viskozitede yağ kullanılmasının önemi bahsettiğiniz "Tofaş" veya "Broadway" motoruna kullanılması gereken motor yağı ile doğru orantılı bir konu, zira kullanılacak viskozite 0w50'de olsa 10w60'da olsa motorun ısınması için gereken süre uzun ise (ki motor içi parça boşluğu toleransı ile sürtünme katsayısı düşük, soğuk kompresyonu düşük ve genellikle ısıl genleşmesi nispeten düşük döküm parçalardan oluşan motorlardan bahsediyorsak) tabi ki ısınana kadar eksiltme yaşanması kaçınılmaz ancak buradaki asıl konu sadece yağın viskozitesi değil içeriğinin de çok büyük etken olduğunu ve büyük oranda gereken içerikte 0w50 olmadığı için eksiltme (veya daha fazla eksiltme) olacağını da hesaba katmak gerekli.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 47500
  • Model Yılı: '13
  • 29 kere teşekkür etti
  • 76 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6230 : Ağustos 16, 2021, 14:01:02 »
Ufuk abi ben akışkanın ısıl iletkenliğini ölçmedim ki ısı transferini manyetik alan ile iyileştirdim. :) Fakat belli bir rakama kadar ısı transferi artıyor.


Ama bu konuda ben Tansu'ya katılıyorum. Supap mekanizmasında soğutma yok haklısın ama sırf lpg diye 2. rakam yükseltilmesi taraftarı değilim. 2 bakımdır 0w-20 ile lpg ile kullanıyorum en ufak eksilme, yağda renk değişimi yok. Fakat, km yükseldiğinde ne olur? sen daha iyi bilirsin bu noktada sonuçta supap yenileme, rektefiye yapan usta olarak.

işte benim gibi düşünen birisi :)
kendi aracıma son bakıma kadar servis 5w30 koydu.  ararcımda lpg var, daha 58bin km'de.   Lpg'yi 17bin km'de taktırdım ve  ayarını  kendim yaptım. Lpg ayarı konusunda kendimce epey uzmanlaştım, epey yabancı kaynak ve makale okumak zorunda kaldım.  aracın çalışmasında lpg ile benzinin  bir farkı yok. LTFT,STFT değerlerim çoğunlukla 0'a yakındır,  -2+2 arasında değişir.  Son bakımda 0w20 motul ecolite koydum. forumda ısrarla  lpg var ise 0w40 koy diyorlar.   ben de 2.rakamı bu kadar yükseltmeyi mantıklı bulmuyorum.
0w40 yağın  100°C'de viscosite değeri 13,5 . 150°C HTHSdeğeri  3,6 , kaynama noktası 228C
0w20 yağın ise  100°C'de viscosite değeri 8 . 150°C' HTHS değeri 2,7,kaynama noktası 226C 

bu yağlar yüksek sıcaklıklarda bile stabil yağlar diye biliyorum. nitekim kaynama noktaları arasında 2 derece fark var.   LPG ile fazladan açığa çıkan ısı bu kadar önemli olsaydı,  kaynama noktası 250°C üzeri bir yağ önerilmesini doğru bulurdum. Ama 2 derece daha yüksek yağı çok mantıklı bulmuyorum.
Yanlış düşündüğüm yerler varsa düzeltin lütfen.



Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2369 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6231 : Ağustos 16, 2021, 17:35:39 »
işte benim gibi düşünen birisi :)

kendi aracıma son bakıma kadar servis 5w30 koydu.  ararcımda lpg var, daha 58bin km'de.   Lpg'yi 17bin km'de taktırdım ve  ayarını  kendim yaptım. Lpg ayarı konusunda kendimce epey uzmanlaştım, epey yabancı kaynak ve makale okumak zorunda kaldım.  aracın çalışmasında lpg ile benzinin  bir farkı yok. LTFT,STFT değerlerim çoğunlukla 0'a yakındır,  -2+2 arasında değişir. 

Son bakımda 0w20 motul ecolite koydum. forumda ısrarla  lpg var ise 0w40 koy diyorlar.   ben de 2.rakamı bu kadar yükseltmeyi mantıklı bulmuyorum.

0w40 yağın  100°C'de viscosite değeri 13,5 . 150°C HTHSdeğeri  3,6 , kaynama noktası 228C
0w20 yağın ise  100°C'de viscosite değeri 8 . 150°C' HTHS değeri 2,7,kaynama noktası 226C 

bu yağlar yüksek sıcaklıklarda bile stabil yağlar diye biliyorum. nitekim kaynama noktaları arasında 2 derece fark var.   LPG ile fazladan açığa çıkan ısı bu kadar önemli olsaydı,  kaynama noktası 250°C üzeri bir yağ önerilmesini doğru bulurdum. Ama 2 derece daha yüksek yağı çok mantıklı bulmuyorum.
Yanlış düşündüğüm yerler varsa düzeltin lütfen.

"2.rakamı bu kadar yükseltmeyi mantıklı bulmuyorum" kısmı şahsi bir tercih ancak teknik açıdan baktığınızda her iki yağında (aynı markada) 20c kinematic viskoziteleri neredeyse aynı, yani tabir uygunsa soğuk marş kabiliyetleri aynı ancak zaten bizim LPG ile (ki araç benzin ile çalışmaya başlaması gerekli zaten, LPG faktörü motor ısındıktan sonra devreye giriyor) kullanımda istediğimiz uzun süreli yüksek sıcaklıklarda korunmanın devam etmesi, yağ filminde yırtılma meydana gelmemesi ve kullanım ömrünce (10.000km baz alıyorum) TDS değerlerini muhafaza edebilmesi,

150c HTHS değerini 2.6 vs 3.6 ancak aradaki fark sadece 1 rakamı değil neredeyse %35, bu değer farkı aracınızın motor yağı ısıl değeri düştükçe (ki normal koşullar altında 100-105c olması gerekli) artacaktır, HTHS oluşan yağ filmi tabakasının mukavemet göstergesidir bir anlamda, 100c kinematik viskozitesi yüksek olduğundan da dolayı kısa vadede herhangi bir sorun görünmese de uzun vadede sorunsuzluk farkı yaşanmaması imkansız,

Bir diğer konu da TBN değeri, baz sınıfının aynı olduğunu varsayarsak TBN değeri yüksek olduğundan ısıl stres altında yağın kinematik viskozite ve hths değerlerini kullanım ömrü boyunca koruması kolaylaşacaktır, dolayısı ile belirli bir kullanım sonrası TDS'de gördüğünüz değerler kağıt üzerinde kalmaz :)

Ek: Motor yağı için kaynama noktasının birbirine yakın olması gayet doğal zira en büyük etki baz sınıfı, "korunma" anlamında bu verinin hiç bir etkisi yok çünkü motor yağı 200c ulaştığında motor soğutma sıvısı evans waterless coolant gibi bir ürün değil ise aracınız zaten çoktan hararet yapmış olacak :)





Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6232 : Ağustos 16, 2021, 20:14:34 »
"2.rakamı bu kadar yükseltmeyi mantıklı bulmuyorum" kısmı şahsi bir tercih ancak teknik açıdan baktığınızda her iki yağında (aynı markada) 20c kinematic viskoziteleri neredeyse aynı, yani tabir uygunsa soğuk marş kabiliyetleri aynı ancak zaten bizim LPG ile (ki araç benzin ile çalışmaya başlaması gerekli zaten, LPG faktörü motor ısındıktan sonra devreye giriyor) kullanımda istediğimiz uzun süreli yüksek sıcaklıklarda korunmanın devam etmesi, yağ filminde yırtılma meydana gelmemesi ve kullanım ömrünce (10.000km baz alıyorum) TDS değerlerini muhafaza edebilmesi,

150c HTHS değerini 2.6 vs 3.6 ancak aradaki fark sadece 1 rakamı değil neredeyse %35, bu değer farkı aracınızın motor yağı ısıl değeri düştükçe (ki normal koşullar altında 100-105c olması gerekli) artacaktır, HTHS oluşan yağ filmi tabakasının mukavemet göstergesidir bir anlamda, 100c kinematik viskozitesi yüksek olduğundan da dolayı kısa vadede herhangi bir sorun görünmese de uzun vadede sorunsuzluk farkı yaşanmaması imkansız,

Bir diğer konu da TBN değeri, baz sınıfının aynı olduğunu varsayarsak TBN değeri yüksek olduğundan ısıl stres altında yağın kinematik viskozite ve hths değerlerini kullanım ömrü boyunca koruması kolaylaşacaktır, dolayısı ile belirli bir kullanım sonrası TDS'de gördüğünüz değerler kağıt üzerinde kalmaz :)

Ek: Motor yağı için kaynama noktasının birbirine yakın olması gayet doğal zira en büyük etki baz sınıfı, "korunma" anlamında bu verinin hiç bir etkisi yok çünkü motor yağı 200c ulaştığında motor soğutma sıvısı evans waterless coolant gibi bir ürün değil ise aracınız zaten çoktan hararet yapmış olacak :)





Keza 0w16 da 0w20 benzeri bir yağ. Uzun ömür için Kullanmak caiz değil midir? Hibrit motorlar yazın neyse de kışın kısa mesafelerde çoğu zaman yolculuğu 60-70 derede bitiriyor

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2369 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6233 : Ağustos 17, 2021, 00:05:02 »
Keza 0w16 da 0w20 benzeri bir yağ. Uzun ömür için Kullanmak caiz değil midir?
Hibrit motorlar yazın neyse de kışın kısa mesafelerde çoğu zaman yolculuğu 60-70 derede bitiriyor

M15A-FKS için soruyorsanız termal verimliliği yüksek bir motor, 0w16'nın TBN değeri 0w20 ile aynı olmasından dolayı normal kullanım koşullarında kullanım ömrü süresince kinematik viskozite stabilitesi sorunu yaşatacağını sanmıyorum, tabi LPG ile kullanımda işler değişebilir ancak DI veya LPDI kit ile kullanılabileceğinden dolayı sorun ihtimali yine nispeten düşük kalır, ancak ben olsam DI veya LPDI'da olsa friction modifier ile birlikte 0w20 kullanırdım, tabi DI veya LPDI dışında kit kullananlar için olay tamamen sürpriz.

Hybrid araçlarda motor zaten atkinson çevrimi olduğundan ısıl yükleri çok daha düşük, bir nevi jeneratör niyetine çalışıyor motorlar, NZ ve ZR serisi motorlu hybrid araçlarda 0w20, M15 serisi hybrid araçlarda 0w16 kullanmak makul görünüyor şu an.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Hiperaktif Toyotacı
  • ***
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 47500
  • Model Yılı: '13
  • 29 kere teşekkür etti
  • 76 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6234 : Ağustos 17, 2021, 01:48:19 »
teknik açıdan baktığınızda her iki yağında (aynı markada) 20c kinematic viskoziteleri neredeyse aynı, yani tabir uygunsa soğuk marş kabiliyetleri aynı

20C derece haricinde 40C  değerini de değerlendirmek gerekmez mi?   marşı aldıktan sonra , motor tam ısınana kadar geçen sürede de yağın viskozitesi önemli değil mi?
0w20'nin 40°C (104°F) derecede vizkozite değeri  45.2 mm²/s iken, 0w40'ın 76.2 mm²/s




Ek: Motor yağı için kaynama noktasının birbirine yakın olması gayet doğal zira en büyük etki baz sınıfı, "korunma" anlamında bu verinin hiç bir etkisi yok çünkü motor yağı 200c ulaştığında motor soğutma sıvısı evans waterless coolant gibi bir ürün değil ise aracınız zaten çoktan hararet yapmış olacak :)
 

Karterde yağ sıcaklığı 200C dereceyi bulmaz da  silindir çevresinde ateşleme sırasında kaç dereceyi görüyordur ondan emin değilim.  Asıl kaynama noktası ile ilgili çekincem bu aslında.


150c HTHS değerini 2.6 vs 3.6 ancak aradaki fark sadece 1 rakamı değil neredeyse %35, bu değer farkı aracınızın motor yağı ısıl değeri düştükçe (ki normal koşullar altında 100-105c olması gerekli) artacaktır, HTHS oluşan yağ filmi tabakasının mukavemet göstergesidir bir anlamda, 100c kinematik viskozitesi yüksek olduğundan da dolayı kısa vadede herhangi bir sorun görünmese de uzun vadede sorunsuzluk farkı yaşanmaması imkansız,

Bir diğer konu da TBN değeri, baz sınıfının aynı olduğunu varsayarsak TBN değeri yüksek olduğundan ısıl stres altında yağın kinematik viskozite ve hths değerlerini kullanım ömrü boyunca koruması kolaylaşacaktır, dolayısı ile belirli bir kullanım sonrası TDS'de gördüğünüz değerler kağıt üzerinde kalmaz :)
 

TBN'yi  baz aldığımızda ,   5w30 eco-nergy'ın değerleri  0w40'ın değerlerinden bir tık daha yüksek.   
 LPG etkisini baz aldığımızda  0w20'den çekinirken,  motor açısından da 0w40  yağdan çekincelerimiz varken, lpg'li araca  5w30  koysak nasıl olur? 
20C'deki yoğunlukları aynı. 40C'de ve 100C'de  0w40'dan daha iyi.   Motor soğukken 0w20 kadar yakıt ekonomisi yapmayacak belki ama ısınınca daha iyi yağlama yapacak gibi geldi.

Aşağıdaki tabloyu hazırladım. bir göz atıp yorumlarınızı belirtirseniz sevinirim.   Yarın öğlen yağ alıp, servis yolunu tutacağım :)



 

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6235 : Ağustos 17, 2021, 07:10:48 »
M15A-FKS için soruyorsanız termal verimliliği yüksek bir motor, 0w16'nın TBN değeri 0w20 ile aynı olmasından dolayı normal kullanım koşullarında kullanım ömrü süresince kinematik viskozite stabilitesi sorunu yaşatacağını sanmıyorum, tabi LPG ile kullanımda işler değişebilir ancak DI veya LPDI kit ile kullanılabileceğinden dolayı sorun ihtimali yine nispeten düşük kalır, ancak ben olsam DI veya LPDI'da olsa friction modifier ile birlikte 0w20 kullanırdım, tabi DI veya LPDI dışında kit kullananlar için olay tamamen sürpriz.

Hybrid araçlarda motor zaten atkinson çevrimi olduğundan ısıl yükleri çok daha düşük, bir nevi jeneratör niyetine çalışıyor motorlar, NZ ve ZR serisi motorlu hybrid araçlarda 0w20, M15 serisi hybrid araçlarda 0w16 kullanmak makul görünüyor şu an.

Ufuk bey o zaman servisler mu doğru yapıyor? 2ZR için kitapçık 0w16 diyor. Belki sadece yakıt ekonomisi için diyor bunu. Bilemiyoruz. 2ZR-FX’e Amerika’da hybrid prius sahipleri ne koyuyor acaba? Veya japonya’da

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Efsane Toyotacı
  • *****
    • Sadece Toyota
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: 0+
  • Kilometre: 6500
  • Model Yılı: '20
  • 1127 kere teşekkür etti
  • 2369 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6236 : Ağustos 17, 2021, 11:40:42 »
20C derece haricinde 40C  değerini de değerlendirmek gerekmez mi?   marşı aldıktan sonra , motor tam ısınana kadar geçen sürede de yağın viskozitesi önemli değil mi?
0w20'nin 40°C (104°F) derecede vizkozite değeri  45.2 mm²/s iken, 0w40'ın 76.2 mm²/s

Tabi ki gerekli ancak konu LPG ile kullanım olduğundan ve LPG sisteminin normal şartlar altında motor soğutma sıvısı 35c altında devreye girmemesi gerektiğinden (ki bence 40c-45c olmalı) kinematik viskozitenin faydasını görmeye başlayacağımız noktada tam burası değil mi?

Ek olarak kendi aracımda (VAG BKS motor, 295hp/620Nm modifiyeli CRD, LM 4200 5w30 yağ, LM KFS13 antifriz) takip ettiğim, motor suyu sıcaklığı 90c ulaştığında motor yağı henüz 45c civarında oluyor, kaldı ki ZR ve M15 serisi motorlarda bu fark çok daha fazladır ve LPG devreye girdiğinde bazı kullanım koşullarında 0w40 kinematik viskozitesi bile yeteri kadar korunmak için yeterli olmayabilir.

Karterde yağ sıcaklığı 200C dereceyi bulmaz da  silindir çevresinde ateşleme sırasında kaç dereceyi görüyordur ondan emin değilim.  Asıl kaynama noktası ile ilgili çekincem bu aslında.

Bu tamamen silindir yapısı ile ilgili, tam kapalı silindir yapısında (ki genelde döküm bloklar) benzinli motorlar için çok az bir ihtimal bile olsa anlık 180c civarını görebilir, yeni nesil açık ve yarı açık silindir duvarına sahip alaşım bloklarda bu neredeyse imkansız,

Ancak silindir iç cidarını ("silindir çevresi" diye bahsettiğiniz asıl kısmın burası olduğunu düşünüyorum) yağlayan yüzeyde açık silindir yapısındaki bir motorda benzin ile kullanımda anlık 200c görebilmek mümkün, LPG ile uzun çevrimde tahminim 200-230c arasını görebilir, bu ısıyı gören yağ 4 silindirli bir motorda 2 silindirin toplam cidar çevresi için 200-300ml civarını geçmez, böyle bir durumda kaynama noktasından çok baz sınıfı ve baz yoğunluğu daha büyük önem kazanır.

TBN'yi  baz aldığımızda ,   5w30 eco-nergy'ın değerleri  0w40'ın değerlerinden bir tık daha yüksek. 
 
LPG etkisini baz aldığımızda  0w20'den çekinirken,  motor açısından da 0w40  yağdan çekincelerimiz varken, lpg'li araca  5w30  koysak nasıl olur? 

20C'deki yoğunlukları aynı. 40C'de ve 100C'de  0w40'dan daha iyi.   Motor soğukken 0w20 kadar yakıt ekonomisi yapmayacak belki ama ısınınca daha iyi yağlama yapacak gibi geldi.

Aşağıdaki tabloyu hazırladım. bir göz atıp yorumlarınızı belirtirseniz sevinirim.   Yarın öğlen yağ alıp, servis yolunu tutacağım :)



TBN değerine bakarken yağın baz sınıfını da hesaba katmak gerekli, eco-nergy 5w30 class III baz ile elde edilen API SL/CF sınıfı bir yağ, xmax 0w40 ise class IV baz ile elde edilen API SN/CF sınıfı bir yağ,

Kinematik viskozite değeri 0w20 ile 0w40 arasında kalan ve gerekli standartları karşılayan 5w30 modelleri mevcut zaten ancak yukarıda bahsettiğim gibi bazı kullanım koşulları altında LPG ile uzun çevrimde 0w40 kinematik viskozitesi bile yeterli kalmadığı durumda 5w30'un durumu daha vahim olabilir,

Ufuk bey o zaman servisler mu doğru yapıyor? 2ZR için kitapçık 0w16 diyor. Belki sadece yakıt ekonomisi için diyor bunu. Bilemiyoruz. 2ZR-FX’e Amerika’da hybrid prius sahipleri ne koyuyor acaba? Veya japonya’da

Tansu bey servisler doğru veya yanlış işine geleni yapıyor, ND serisi dizeller çıktığında yıllarca ACEA C2 5w30'a direnip gelen tüm araçlara API SL 10w40 kullandılar, yıllarca ILSAC GF5 0W20'ye direnip servis bazında değişkenlik gösteren 5w30 kullandılar, şimdi standartları bir kenara bırakıp 0w16'ya direnip 0w20 kullanıyorlar, bu teknik bir bilgiden ziyade, maliyet, kar marjı ve müşterinin servisten uygun fatura ile çıkıp "yetkili serviste bile bakımı şu kadar" diyebilmesi için yapılan işler, bunu hava ve polen filtresi 40.000 gibi ülkemiz koşullarında sağlıklı kullanım için imkansız bir sürede değişim periyoduna çekmelerinden bile anlayabiliriz aslında.

U.S.A çok farklı bir pazar, ürün fiyatları düşük işçilik fiyatları yüksek, dolayısı ile yetkili servis dışında kullanan ve çok hassas olmayan kullanıcılar herhangi bir yağı kullanıyorlar, bizim ülkemizde rektifiye gerektirecek şekilde sorun çıktığında motoru söküp atıp yeni motor takıyorlar, biz farkında değiliz ancak "motor numarası" olayı kalan tek ülkeyiz :)

Japonya'da ise durum daha farklı, kullanıcı el kitabında ne yazıyor ise onu kullanıyorlar, hatta LPG sistemi kullanıldığında da kullanıcı el kitabında belirtilen standartlarda ürün kullanıyor çoğu kullanıcı, ancak Japonya'da garanti ve sigorta yükümlülükleri (tabi fiyatları da) çok yüksek, herhangi bir sorun halinde kullanıcı "bak kitapta bu yazıyor, bunu kullandım böyle oldu" dediğinde mesul firma mecburen sorunu gideriyor, bizim ülkemizde adaletin tecelli süresi insan ömründen fazla olduğu için kendi önlemlerimizi almak zorunda kalıyoruz.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Fanatik Toyotacı
  • ****
  • 2020 Corolla Hybrid Dream
  • Araç: Corolla
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '20
  • 173 kere teşekkür etti
  • 195 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6237 : Ağustos 18, 2021, 16:57:15 »
Liqui moly ve motul’un 0w16 ve 0w20 yağları arasında (hybrid-japon grubu için olanlar) çok az fark var. Aralarındaki en büyük fark 0w16’ların hths oranı 2,3’ten büyük. 0w20’ler 2,6’dan büyük. 0w16’lar biraz daha buharlaşmaya müsait.

Hybrid için en önemlisi düşük motor sıcaklığı. Bu yağların 20 derece viskoziteleri benzer zaten. Sıcak halleri de benzer. 40 derece için bakarsak 0w16’lar 10puan civarında daha düşük. Bu da soğuk motorda uzun zaman geçiren hybrid motor için bence önemli bir fark.

Tbn, sülfat külü, yoğunluk oranları çok yakın. Neredeyse aynı.

Viskozite endeksi motulda fark az. 6 puan farkla 0w20 üstün. 166-160.
Liqui moly’de fark çok. 172-155

Hybrid araçlarda ne kullanalım sorusu hep gündemde. Japon eneos müdürü biz 0w8’e geçtik diyor. Millet nelerle uğraşıyor diyor :)

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Site Yöneticisi
  • ******
  • Deus ex machina
  • Araç: Başka Marka
  • Kan Grubu: A+
  • Model Yılı: -
  • 2890 kere teşekkür etti
  • 3252 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6238 : Ağustos 18, 2021, 17:15:12 »
Emisyon en öncelikli mesele günümüzde çoğu ülkedeki regülasyonlar ile bağlantılı olarak.
Kullanılan yağın, özellikle marş anındaki gerekli akü akımı üzerinde de etkisi olmakta, bu yüzden sık marş ihtiyacı olan hybrid sistemlerde sadece termik ünite ile güç alan sistemlere göre yaklaşım farklı olacaktır ki öyle zaten. Burada Re değerinin önemi ön plana çıkıyor.
Motor sağlığı açısından şanzıman oranları da belirleyici oluyor dolaylı olarak. Motor sürekli düşük devir çevirmek için düşünüldüğünden, bu sefer de iç kurumun ve dolayısı ile yakıt ve yağın kül gibi özellikleri de ön plana çıkmış oluyor. Aslında her detayın belirleyici mantığı var.

Bu arada paylaşılan bilgiler ve dökümanlar çok değerli, aslında bunları derleyip bir klavuz oluşturmak sayfaydan fayda sağlayacak kullanıcılara kolaylık olur.

Çevrimdışı (Gizli Üye)

  • Aktif Toyotacı
  • **
  • Araç: C-HR
  • Kan Grubu: ---
  • Model Yılı: '17
  • 1 kere teşekkür edildi
Ynt: Motor Yağı İle İlgili Bütün Sorular ve Cevapları
« Yanıtla #6239 : Ağustos 18, 2021, 18:33:28 »
Mobil1 0w20 -> Viskozite @40- 45, Viskozite @100- 8,8, index- 169, HTHS- 2.6, API SP RC, ILSAC GF-6A, GmDexos1gen2 onaylı (D10101GH015) -5lt 484tl Cleanpex

Motul 8100 ECO-LITE 0W-20 -> @40- 45.2, @100- 8.4, index- 162, HTHS- 2.6, API SP RC, ILSAC GF-6A, GmDexos1gen2 onaylı (D10688HJ011) -5lt 359,90tl Oilmarkt

LiquiMoly Special Tec AA 0w20 -> @40- 44,5, @100- 8,5, index- 172, HTHS- 2.6, API SP, ILSAC GF-6A, gmdexos listesinde yok,kendi sayfasında var ise diyor, 4lt 308tl Liquimolyturkey, 5lt superoto 426tl

VALVOLINE SYNPOWER FE 0w20 -> @40- 48, @100- 9,2, index- 177, HTHS- 2,6, belirtilmiyor, belirtilmiyor, gmdexos listesinde bu seri yok, 5lt 320tl yagpazarlama

kısacası büyük markaların en öne cıkan ürünleri arasında dağlar kadar fark yok. 0w20 ile 0w16 arasında da yok.Biraz daha zaman geçtikten sonra 0w16larda iyileşme,0w8lerde yaygınlaşma görülünceye kadar üzerinde çok durulacak bir durum da yok.
hangisine kolay ulaşabiliyor,iyi bir fiyata alabiliyorsanız,onu alın.

yabancı forumlardaki analizler ise bizim açımızdan pek önem farzetmeyebilir.çünkü bölgesel dağıtımlarda ürünler isim değiştirebildiği gibi,bazı ürün içerikleri de değişebiliyor.