Toyota Club Türkiye
Sosyal => Sohbet - Otomobil => Konuyu başlatan: ilkay altın (13115) - Mart 09, 2015, 21:58:38
-
Değerli forum üyeleri,
Ben Afyon Kocatepe Üiversitesinde Otomotiv Mühendisliği bölümünde okuyorum.Bugün hocamız bize böyle bir soru yöneltti.İşlediğimiz konu ise o anda vites kutularıydı.Hocanın dediği şey şu:
-Araçlarda hız nerden ölçülür? Nasıl ölçülür? Bu ölçülen hız km saatine nasıl yansıtılır? Genelde radarla arabanın hızı neden farklıdır? :huh:
Bende siz değerli forum üyelerine sorayım dedim.Yardımlarınızı bekliyorum :) :) :)
-
Çok geniş bir konu,
Eskiden şanzıman çıkışından tel ile bu bilgi göstergeye geliyordu.
Elektronik sistemler gelişmeye başladıgında ise ABS sensörlerinden alınan bilgi voltaj olarak göstergeye geliyordu.
Şimdi ise yine ABS sensörlerinden bilgi ABS ECUsuna geliyor ama bu bilgi göstergeye CAN hattı ile geliyor.
-
Çok geniş bir konu,
Eskiden şanzıman çıkışından tel ile bu bilgi göstergeye geliyordu.
Elektronik sistemler gelişmeye başladıgında ise ABS sensörlerinden alınan bilgi voltaj olarak göstergeye geliyordu.
Şimdi ise yine ABS sensörlerinden bilgi ABS ECUsuna geliyor ama bu bilgi göstergeye CAN hattı ile geliyor.
Anladım abicim.şanzıman çıkışından alınıyor o zaman dimi? Peki şanzıman çıkışından alınıyorsa araç boşta bayır aşağı inerken nasıl alıyoruz hız bilgisini ?
-
Araç boşta ikende son dişliler döner.
Dedigşn gibi olsa idi her viteste farklı hız gösterirdi.
Bu tel diferansiyel dişlisine yakın noktadan aldıgı için her zaman dönüyor.
-
Sınıfta şu şekilde tartışmalar oldu abicim aktarayım:
Bazıları dediki şanzumandan alınır.Bazılarıda tekerlerden alınır dedi.Tabi tekerlerden diyenlere hocanın sorduğu ikinci soru şu:
-Viraja girdin içteki teker yavaş dıştaki teker daha hızlı dönecek o zaman hangi tekerden alacak ? (Tabi kimsede cevap yok )
Son dişlilerin döner derken o zaman bu bilgi son dişlilerle alakalı mı alınıyor ?
-
Eski araçlar için konuşur isek virajda son dişli hızı değişmez.
Hız sinyalini ABS den alan araçlarda ise 4 tekerin aritmetik ortalamasını aldıgından gösterge gerçek hızı gösterir.
-
Kilometre Saati, Hızölçer (Hız göstergesi) olarak da bilinir, bir taşıtın hızını gösteren aygıt. çoğunlukla taşıtın aldığı yolu gösteren bir odometre (yolölçer) ile birlikte kullanılır.
Kilometre saatinin hız göstergesi, vites kutusunun arka bölümündeki dişliler tarafından hareket ettirilen esnek bir milin, dairesel bir mıknatısı, aracın kat ettiği her mil ya da kilometre için 1.000 kez döndürmesiyle çalışır. Mıknatıs, magnetik olmayan hafif bir metalden yapılmış ve göstergeyi (ibre) döndüren mile bağlı olan hareketli bir kutunun (hız kutusu) içinde döner; magnetik devreyi, hız kutusunu çevreleyen dairesel bir durağan alan levhası tamamlar.
Mıknatısın dönmesiyle, hız kutusuna etkiyen bir magnetik süriikleme kuvveti oluşur ve bu kuvvet kutuyu sarmal bir yayın önleyici etkisine karşı döndürmeye çalışır. Mıknatıs ne kadar hızlı dönerse, kutu ve gösterge üzerinde o denli büyük bir itme kuvveti oluşur. Hız göstergesi taşıtın saatte kaç kilometre (kmlsaat) hızla gittiğini gösteren derecelerımiş bir kadran üzerinde hareket eder.
Bazı araçların hız göstergelerine, aracın belirli bir hızı koruyabilmesi için, motorun gaz kelebeğini denetleyen bir aygıt eklenmiştir.
Kilometre saatinin kadranında yer alan odometre ise, dişli oranlan 1.000’de bir olan bir dişli takımından oluşur ve taşıtın aldığı yolu kaydeder. Bu dişli takımı, bir kilometrenin 10’da birlerine derecelendirilmiş bir tamburun, her kilometrede bir tam tur atmasını sağlar. Genellikle yan yana altı tambur konur ve küçük bir pencereden, üzerlerindeki sayıların yalmzca bir tanesi görünür. Tamburlardan birinin 10 tur dönmesi, solundakinin bir tur dönmesini sağlar. Böylece odometre taşıtın o ana değin aldığı toplam yolu kilometre cinsinden gösterir
-
http://www.explainthatstuff.com/how-speedometer-works.html (http://www.explainthatstuff.com/how-speedometer-works.html)
-
Selamın aleyküm
son sorunun cevabınıda ben söliyim arabada km göstergesi ve radarın ölçtüğü hızın farklı çıkmasının sebebi tekerlek ve yer arasındaki sürtünme nedeni ile oluşan kayıptır.yani senin km göstergen 100 km gösterirken aslında gerçek hızın 95-96 km civarlarındadır (tekerleklerin daha fazla dönmesinden kaynaklanan) eğer bu kaydırma-sürtünme olmasa idi arabalardaki lastiklerde çookk uzun zaman aşınmazdı.
Derslerinde başarılar dilerim
Selametle.
-
Teşekkür ederim abilerim.Yani anladığım kadarıyla bu hız ölçen sistem her ne kadar teknolojiye bağlı olarak değişse de vites kutusundan alınıyor ve iletiliyor diyeceğiz o zaman değil mi ?
Selamın aleyküm
son sorunun cevabınıda ben söliyim arabada km göstergesi ve radarın ölçtüğü hızın farklı çıkmasının sebebi tekerlek ve yer arasındaki sürtünme nedeni ile oluşan kayıptır.yani senin km göstergen 100 km gösterirken aslında gerçek hızın 95-96 km civarlarındadır (tekerleklerin daha fazla dönmesinden kaynaklanan) eğer bu kaydırma-sürtünme olmasa idi arabalardaki lastiklerde çookk uzun zaman aşınmazdı.
Derslerinde başarılar dilerim
Selametle.
Çok teşekkür ederim.Sağolun :)
-
Diferansiyelden alınır eski mekanik sistemlerde. Benim Favorit aracımda öyleydi mesela. Farkalar gelince de lastiğin havasının inik olması bile kat ettiği yolu azaltır; ancak düzenek, diferansiyelin her bir turuna tekerleklerin de bir tam tur döndüğü varsayımıyla hazırlandığı için hız farkları çıkacaktır.
Benim bildiğim böyle.
Kolay gelsin size.