Toyota Club Türkiye
Sosyal => Sohbet - Otomobil => Konuyu başlatan: Suphi Gözel (22713) - Mayıs 07, 2012, 09:41:19
-
Arkadaşlar bana gelen bir Email' i sizlerle de paylaşmak istedim...
" 36 yaşındaki bir kadın sürücü, birkaç hafta önce bir kaza geçirdi ve araç pert oldu. Kinburn, Ontario'da yaşayan sürücü, Kinburn ile Ottawa arasında seyahat etmekteydi. Her ne kadar aşırı değilse de, hava yağmurluydu. Araç aniden kızaklama yaptı ve kelimenin tam anlamıyla havada uçtu...
Kadın ciddi bir şekilde yaralanmadı ama aniden meydana gelen bu durum karşısında çok şaşkındı. Durumu otoyol polisine anlattı ve memur, herkesin bilmesi gereken şeyler söyledi:
YAĞMURLU HAVADA ARACINIZI ASLA CRUISE KONTROL KONUMUNDA SÜRMEYİN.
Aslında kadın cruise kontrol konumunda sürerek ihtiyatlı davrandığını ve tutarlı bir hızla sürerek emniyetli bir davranış sergilediğini düşünüyordu.
Ama memur ona yağmurlu havada aracının cruise kontol konumunda olmasının, kızaklama yapmasına ve lastiklerin asfaltla temasının kesilmesi ile aracın yüksek oranda hızlanmasına ve tıpkı bir uçak gibi kalkışa geçmesine neden olabileceğini anlattı. Kadın başına gelenin aynı memurun anlattığı gibi olduğunu söyledi.
Memur tüm araçların güneşliklerinde hava yastığı uyarısı ile birlikte şu uyarının da yazılı olması gerektiğini söyledi:
YOL ZEMİNİ ISLAK YA DA BUZLU İSE KESİNLİKLE CRUISE KONTROL KONUMUNDA SÜRMEYİNİZ.
Bizler genç çocuklarımıza cruise kontrol konumunda güvenli bir hızda sürmelerini söylüyoruz, ama cruise kontrolünü sadece yol zemini KURU iken kullanın demiyoruz.
NOT: Bazı araçlarda (Toyota Sienna Limited XLE gibi) silecekler çalışır durumdayken Cruise Kontrol Modu' nu devreye almanıza izin vermeyen bir sistem bulunmaktadır.
Eğer bu bilgiyi diğerleri ile paylaşırsanız ve paylaştığınız kişilerden sadece bir kişi bile bilmiyor olsa, herşeye değecektir!... Bir hayat kurtarmış olabilirsiniz!...
-
Fizik kurallari ve muhendislik dahilinde aciklamasini merak ettim acikcasi, bilgisi veya teorisi olan biri varsa okumak isterim.
-
Allahtan bizim arabalarda yok. :D
-
Allahtan bizim arabalarda yok. :D
Benim aracimda var ve daha once ciseleyen yagmurda kullandim. Acikcasi, bilimsel aciklamasi yapilmazsa da kullanmaya devam ederim yagisli havada. Cunku hiz sabitleyicinin ne gibi bir aerodinamik fark yarattigini anlayamadim.
-
anladığım kadarıyla olay şöyle gerçekleşiyor olabilir: cruise control neticede otomobilin hızına göre çalışan bir sistem. otomobilin hızının ölçümü de tekerleklerin dönüşüne bağlı. tekerleklerin dönüş hızı da temas ettiği yüzeye. yani yağışlı ve buzlu zeminde aracın kayması ya da suda kızaklama yapmaya başlaması neticesinde tekerleklerin dönüş hızı azalıyor. böylece otomobilin cruise control sistemi hız düşüşünü algılıyor ve ayarlanan sürate çıkmak için müdahale ediyor. normalde gözle görülen vektörel hızınız düşmüyor olsa bile tekerleğin açısal hızı azalıyor. bu yüzden ani bir hızlanma gerçekleştiriliyor şeklinde yorumladım ben.
-
anladığım kadarıyla olay şöyle gerçekleşiyor olabilir: cruise control neticede otomobilin hızına göre çalışan bir sistem. otomobilin hızının ölçümü de tekerleklerin dönüşüne bağlı. tekerleklerin dönüş hızı da temas ettiği yüzeye. yani yağışlı ve buzlu zeminde aracın kayması ya da suda kızaklama yapmaya başlaması neticesinde tekerleklerin dönüş hızı azalıyor. böylece otomobilin cruise control sistemi hız düşüşünü algılıyor ve ayarlanan sürate çıkmak için müdahale ediyor. normalde gözle görülen vektörel hızınız düşmüyor olsa bile tekerleğin açısal hızı azalıyor. bu yüzden ani bir hızlanma gerçekleştiriliyor şeklinde yorumladım ben.
Tebrikler. Yani cruise control aracınızın ibresindeki hızı algılamaz , aracınızın lastiklerinin yerdeki sürtünmesine göre ayarlar kendini. Yağışlı havada veya buzlu zeminde kullanmamı engelleyecek kadar tatminkar bir açıklama olmuş. Teşekkürler.
-
Buzda elbette kullanilmaz, fakat hiz sabitleyici kullananlar bilir, arac yavasladiginda eski hizina ulasmak icin gazi kokleme falan yapmiyor, hatta bazen sinir bozacak ahestelikte hizlaniyor.
Ki hiz sabitleyici sistem sehir ici icin gayet elverissiz, bolunmus yol ve otobanlarda daha isabetli kullanim acisindan. Ve otobanda eger su birikintisi sebebiyle bir kizaklama meydana gelirse zaten o hizda yapabileceginiz pek bir mudahale yok araciniza hiz sabitleyici olmasa bile. Sadece VSC veya daha genel tabiriyle ESP sizi kurtarabilir.
Temelde hem fikirim, fakat aklima takilan nokta hiz sabitleyicinin kullanilabilecegi yollarda bu tarz durumlarin olusmuyor olmasi.
-
kışın bir kere başıma gelmişti 4. viteste hız sabitleyek ilerliyordum. hafif sulu kar atıştırıyordu rampa yukarı vaziyette araç kaymaya ve motor bağırmaya başladı. zamanında müdahale ettik.
zannedersem buradada aynı durum sözkonusu
-
Tebrikler. Yani cruise control aracınızın ibresindeki hızı algılamaz , aracınızın lastiklerinin yerdeki sürtünmesine göre ayarlar kendini. Yağışlı havada veya buzlu zeminde kullanmamı engelleyecek kadar tatminkar bir açıklama olmuş. Teşekkürler.
rica ederim fakat önemli bir nokta var. aracın kilometre sayacının ibresi, tekerleklerin dönüşü ile doğru orantılıdır. sizin gittiğiniz ya da gözlemlediğiniz hız değildir tam olarak. bu yüzden cruise control sistemi ibreye göre hareket eder diyebiliriz. basitçe rot balans ayarı yapmak için aracınızı kaldırdıklarında 4 ya da 5. vitese takıp belirli bir sürate çıkarırlar. bu arada hız göstergesinin 3 haneli bir rakam ölçtüğünü gözlemleyebilirsiniz, hem de aracınız duruyor iken.
-
esp devreye girdiği an cc devreden çıkıyor zaten
-
Buzda elbette kullanilmaz, fakat hiz sabitleyici kullananlar bilir, arac yavasladiginda eski hizina ulasmak icin gazi kokleme falan yapmiyor, hatta bazen sinir bozacak ahestelikte hizlaniyor.
Ki hiz sabitleyici sistem sehir ici icin gayet elverissiz, bolunmus yol ve otobanlarda daha isabetli kullanim acisindan. Ve otobanda eger su birikintisi sebebiyle bir kizaklama meydana gelirse zaten o hizda yapabileceginiz pek bir mudahale yok araciniza hiz sabitleyici olmasa bile. Sadece VSC veya daha genel tabiriyle ESP sizi kurtarabilir.
Temelde hem fikirim, fakat aklima takilan nokta hiz sabitleyicinin kullanilabilecegi yollarda bu tarz durumlarin olusmuyor olmasi.
araç yavaşlama durumu, anlatılan olay için sizin normal yolda yaptığınız yavaşlama gibi olmamıştır. ayrıca siz yolda cruise control devrede ilerlerken oluşan bir hız düşüşün tekrar yükselmesinin yavaş olması normaldir. aynı gaz tepkisini sürtünmenin son derece az olduğu bir ortamda uygulamaya başlayan cruise control, netice elde edemedikçe gaz verme oranını arttırır ve sürtünmenin çok düşük olduğu bir ortamdan (buz, su vb.) bir anda asfalt gibi bir ortama geçilirse ani bir ivmelenmeye neden olabilir bana göre.
-
Benim aracimda var ve daha once ciseleyen yagmurda kullandim. Acikcasi, bilimsel aciklamasi yapilmazsa da kullanmaya devam ederim yagisli havada. Cunku hiz sabitleyicinin ne gibi bir aerodinamik fark yarattigini anlayamadim.
Gerekli açıklamayı hakan abi yapmış bence.
-
Tekin bey nerde :P
-
Aracın zaman içerisinde değiştirdiği konumu hesaplamaz cc sadece tekerin dönüş hızını hesaplar kayma anında tekerler durma derecesine gelir bu yüzden cc gaza abanır ve kendinizi bir an kontrol dışı bir durumda bulabilirsiniz bunu daha önce duymuştum anlayamamıştım :) o yüzden spin durumlarında ya sabit gaz yada debriyaj kullanılmalı :)
-
VSC devreye girdiğinde araç hemen gazı kesiiyor.CC açıkta olsa vsc devreye girerse devre dışı kalır gibime geliyor..Vsc devrede oldugu zaman siz gaz pedalına bassanızda araç gazı kestigi için bir işe yaramıyor.zaten kayma anında veya başka bir durumda fren pedalına dokundugunuzda devre dışı kalır.Hız düştüğü için gaz pedalına abanmak veya başka bir davranış içerisine girecegini sanmıyorum değerli cc 'nin.
CC tekerin dönüş hızını ayrıca hesaplarmı bilemem..zaten onu hesaplayan km sayacı ve ecu var.Siz hangi viteste kç kmde aracı cc ye alırsanız orada kalır.zaten araç zorlanmaya başlayıp devir düşünce(yokuş yukarı büyük vites düşük devir gibi) cc aten devre dışı kalıyor.Yağışlı kaygan yol şartlarında cc devreye almanın çok bir mantığı yok.Bu gibi durumlarda kontrol araç sürücüsünde olmalı.
-
anladığım kadarıyla olay şöyle gerçekleşiyor olabilir: cruise control neticede otomobilin hızına göre çalışan bir sistem. otomobilin hızının ölçümü de tekerleklerin dönüşüne bağlı. tekerleklerin dönüş hızı da temas ettiği yüzeye. yani yağışlı ve buzlu zeminde aracın kayması ya da suda kızaklama yapmaya başlaması neticesinde tekerleklerin dönüş hızı azalıyor. böylece otomobilin cruise control sistemi hız düşüşünü algılıyor ve ayarlanan sürate çıkmak için müdahale ediyor. normalde gözle görülen vektörel hızınız düşmüyor olsa bile tekerleğin açısal hızı azalıyor. bu yüzden ani bir hızlanma gerçekleştiriliyor şeklinde yorumladım ben.
bu da çok bilimsel oldu valla..
Benim aracı aldığımda birisi çok kötülemişişti bu sistemi.. Sebebi cc yi otobanda devreden çıkaramayıp direk bodoslama refüje dalması.. Bende hiç takılma olmadı, ama zannımca anlatılan kaza cc on modunda iken yanlışlıkla set pozizyonuna alınma ihtimali .. Sinyal verir gibi ayar yapıp sonrada aynı hızda refüje bodos :(
-
2006 yılında Avustralya'da yaşanan bir olay sonucunda, o zamanlar moda olan forward mailler (daha Facebook yoktu :) ) kanalıyla tüm dünyada şehir efsanesi haline gelen ve forumlarda bayağı tartışılan bir konu idi bu :) Bizim forumda da bir kaç defa gündeme geldi :) Yabancı bir sitenin linkini vereceğim, olayı çok güzel özetlemiş, zamanım olursa önemli yerlerin çevirisini yapabilirim.
http://www.carpoint.com.au/advice/2006/cruise-control-and-aquaplaning-the-facts-7413 (http://www.carpoint.com.au/advice/2006/cruise-control-and-aquaplaning-the-facts-7413)
-
ECT yada ESP gibi sistemlerin olmadığı durumlarda bu olayın gerçekleşmesi mümkün ancak sorun cruise control'dan değil, sürücüden kaynaklanmaktadır.
Burada bahsedilen kızaklama, aracın fren yapması olarak değil, biriken su nedeniyle lastiklerin yerle temasının kesilmesi olarak algılanmalıdır. Olay aslında biraz karışık, tamamen sürücü odaklıdır. Cruise controlün kullanılması, sürücünün tepki süresini geciktirebilir ama nedeni, yağmurlu havada hız sabitlemeyi kullanmak olarak açıklamak doğru değildir
Cruise control sabit hızlarda hareket edilmesi gereken yerlerde (örneğin kar ve buz), eğer onu destekleyen ESP, ECT vs... gibi diğer fonksiyonlar varsa, sürücüden daha başarılı olacaktır. Hatta biraz daha gelişmiş versiyonu olan DSR (downhill speed regulator) ile sürücü hataları buzda bile sıfıra yaklaştırılıbilir.(eksik açıklama olmasın, verimli bir sonuç için buzlu yerlerde, çivili diye tabir edilen lastik kullanılmalıdır, bu fonksiyonun başarısı diğer fonksiyonlar ile birlikte doğru lastik seçimmine bağlıdır)
Benim bu konuda karşı çıktığım nokta, doğru olan bir açıklama veya yorumun anlamını bozacak şekilde sadece bir kısmının alıntı yapılarak veya eksik açıklamaya rağmen olayın değerlendirmeye çalışılması.
-
VSC devreye girdiğinde araç hemen gazı kesiiyor.CC açıkta olsa vsc devreye girerse devre dışı kalır gibime geliyor..Vsc devrede oldugu zaman siz gaz pedalına bassanızda araç gazı kestigi için bir işe yaramıyor.zaten kayma anında veya başka bir durumda fren pedalına dokundugunuzda devre dışı kalır.Hız düştüğü için gaz pedalına abanmak veya başka bir davranış içerisine girecegini sanmıyorum değerli cc 'nin.
CC tekerin dönüş hızını ayrıca hesaplarmı bilemem..zaten onu hesaplayan km sayacı ve ecu var.Siz hangi viteste kç kmde aracı cc ye alırsanız orada kalır.zaten araç zorlanmaya başlayıp devir düşünce(yokuş yukarı büyük vites düşük devir gibi) cc aten devre dışı kalıyor.Yağışlı kaygan yol şartlarında cc devreye almanın çok bir mantığı yok.Bu gibi durumlarda kontrol araç sürücüsünde olmalı.
CC ayrıca teker dönüşünü hesaplamaz km sayacından ecuya gelen veriyi okur sevgili cc :)
Forumda cc gazımı sabitler hızımı diye sormuştum sonuç hızı sabitler çıkmıştı eğer gazı sabitleseydi hiç böyle bir sorun olmazdı ve ayrıca daha ekonomik olurdu :)
-
çok saçma geldi bana cc zaten sabitlediğimiz hızdan 10 km aşağısında devre dışı oluyor dedeğiniz gibi lastik bir anda durduğunda zaten cc devre dışı olur birde koskoca firmalar polis memuru kadar düşünemiyor mu?
-
çok saçma geldi bana cc zaten sabitlediğimiz hızdan 10 km aşağısında devre dışı oluyor dedeğiniz gibi lastik bir anda durduğunda zaten cc devre dışı olur birde koskoca firmalar polis memuru kadar düşünemiyor mu?
otm vites de 10 km altına düşmüyor işte sıkıntı burdan cıkıyor
-
hız düşmesi durumu her araçta aynı değildir. örneğin ağır vasıtalarda cruise control devrede iken retarder ile yavaşlandığında cruise control devreden çıkmaz ve retarder kapatıldığında tekrar ayarlanan hıza geri döner.
-
çok saçma geldi bana cc zaten sabitlediğimiz hızdan 10 km aşağısında devre dışı oluyor dedeğiniz gibi lastik bir anda durduğunda zaten cc devre dışı olur birde koskoca firmalar polis memuru kadar düşünemiyor mu?
Sıkıntı şu teker tam manasıyla kitlenmez bir anda ayrıca abimizinde dediği gibi otomatik viteste devre dışı kalmıyor ve 10hız düşene kadar ohooo hoo hepimizde biliyoruzki kazalar anlık saniyelik işlerin ucundadır...
-
Yağmurda otomobil sürmek! Bu yazı hayatınızı kurtarabilir..
SAĞANAK YAĞIŞTA ETKİN GÖRÜŞ
Yoğun bir sağanak altında otomobil kullanırken nasıl iyi bir görüş elde edilir?
Neden bu kadar etkin olduğundan emin değiliz; bu metodu yoğun yağmur altında sadece bir deneyin.
Bana bu metodu, deneyen ve gerçekten işe yaradığını tespit eden bir polis arkadaşım verdi.
Çok yararlı, hatta gece sürüşünde dahi..
Bu metod yıllarca Kanada Askeri Sürücüleri tarafından kullanılmış.
Birçok sürücü yoğun sağanak sırasında silecekleri yüksek ya da en hızlı konumda çalıştırır ve buna rağmen ön camdaki görüntü netliği yeterli olmaz.
Böyle bir durumla karşılaştığınızda hemen güneş gözlüklerinizi takın (modeli fark etmez), ve mucize!!! Aniden görüşünüz, yağmur yağmıyormuşçasına mükemmel bir netlik kazanacak.
Aracınızda her zaman bir güneş gözlüğü bulundurduğunuzdan emin olun.
Sadece net bir görüşle emniyetli bir sürüş gerçekleştirmekle kalmayın, bu fikri arkadaşınızla paylaşarak onun da hayatını kurtarın.
Deneyin ve arkadaşlarınızla deneyiminizi paylaşın.
İnanılmaz, cam üzerindeki damlaları hâlâ görüyorsunuz ama yağmur suyunun oluşturduğu tabakayı görmüyorsunuz.
Yağmurun yoldaki sıçramasını görebiliyorsunuz. Aynı zamanda, sollanan ya da takip edilen aracın sıçrattığı sudan kaynaklanan körlüğü de bertaraf edebiliyorsunuz (ya da güneş gözlüğü kullanmayıp şikâyet edeceksiniz).
Sürücü eğitimlerinde bu küçük ipucunu mutlaka öğretmeliler. Gerçekten de işe yarıyor.
Yoğun BEYAZ ışık veren sis farlarının, işe yaramamasının nedeni de benzerdir.
SARI ışık veren sis farları ise gece, tipi ve kar yağışlı havalarda çok işe yarar, kar taneleri hemen hemen görünmez olur.
Ama SARI sis farları daYAĞMUR ve SİS' te hiç işe yaramaz.
Sıradaki uyarı da çok önemli! Kaç kişi bunu biliyor merak ediyorum.
36 yaşındaki bir kadın sürücü, birkaç hafta önce bir kaza geçirdi ve araç pert oldu.
Kinburn, Ontario'da yaşayan sürücü, Kinburn ile Ottawa arasında seyahat etmekteydi.
Her ne kadar aşırı değilse de, hava yağmurluydu. Araçaniden kızaklama yaptı ve kelimenin tam anlamıyla havada uçtu...
Kadın ciddi bir şekilde yaralanmadı ama aniden meydana gelen bu durum karşısında çok şaşkındı.
Durumu otoyol polisine anlattı ve memur, herkesin bilmesi gereken şeyler söyledi:
YAĞMURLU HAVADA ARACINIZI ASLA CRUISE KONTROL KONUMUNDA SÜRMEYİN.
Aslında kadın cruise kontrol konumunda sürerek ihtiyatlı davrandığını ve tutarlı bir hızla sürerek emniyetli bir davranış sergilediğini düşünüyordu.
Ama memur ona yağmurlu havada aracının cruise kontol konumunda olmasının, kızaklama yapmasına ve lastiklerin asfaltla temasının kesilmesi ile aracın yüksek oranda hızlanmasına ve tıpkı bir uçak gibi kalkışa geçmesine neden olabileceğini anlattı.
Kadın başına gelenin aynı memurun anlattığı gibi olduğunu söyledi.
Memur tüm araçların güneşliklerinde hava yastığı uyarısı ile birlikte şu uyarının da yazılı olması gerektiğini söyledi:
YOL ZEMİNİ ISLAK YA DA BUZLU İSE KESİNLİKLE CRUISE KONTROL KONUMUNDA SÜRMEYİNİZ.
Bizler genç çocuklarımıza cruise kontrol konumunda güvenli bir hızda sürmelerini söylüyoruz, ama cruise kontrolünü sadece yol zemini KURU iken kullanın demiyoruz.
-
yağmurda güneş gözlüğünü çok önceden tecrübe edinmiştim, bir çok arkadaşımla paylaştım buraya yazmak aklıma gelmemişti gerçekten işe yarıyor özellikle polarize ve anti refleli olan gözlüklerde
-
Dudak ısırtan bilgiler :alkis:
Yalnız gözlükle bize apaçi gibi bakmasınlar :rofl: :rofl:
-
Sağanak yağışta en temizi sağa çekip çayını yudumlarken yağan yağmuru izlemektir :)Bizim millete güven olmaz arka stop lambasına siyah çorap geçiren birine denk gelir arkadan toslarız :)
-
Sağanak yağışta en temizi sağa çekip çayını yudumlarken yağan yağmuru izlemektir :)Bizim millete güven olmaz arka stop lambasına siyah çorap geçiren birine denk gelir arkadan toslarız :)
:rofl: Hocam geçen gün babamla yürüyoruz. Biraz uzaktaki marketin önünde park halinde stobu çoraplı accent gördüm. Babama çorap olduğunu söyledim yok boyadır oğlum dedi. Yok baba çorap dedim. Neyse ilerledik babam stoba elini dokunduğu gibi çorap kaçtı :rofl: :rofl: Biraz bekledik, sonra adama ne diyecez çorabını kaçırdık mı dicez dedik. Beklemekten vazgeçip uzaklaştık.
Bence gözlüğünün polarize olması şart. Polarize camlar yansımayı büyük oranda engelliyor bu yüzden yağmurda daha rahat bir görüş sağlayacağını düşünüyorum. Bunun yanı sıra xenon farlar siste eve yağmurda aydınlatmıyor. Sisli havalarda farlarımı (xenon) kapatıp sislerle yoluma devam ediyorum. Farlar kapanınca görüş mesafesi artıyor.
-
hakikaten ilginçmiş. ilk fırsatta deneyeceğim.
-
Paylaşım için teşekkürler Fatih Bey,
gerçekten gözlük takma olayı çok ilginçmiş, deneyeceğim :)
-
Uzun zamandır sürücü gözlükleri mevcuttur. Sürüş sırasında güneş gözlüğünden ziyade Polarize ve Colormatik camlı gözlükleri tavsiye ederim. Yine başka konuda gündeme gelmişti, sarı camlı gözlükler de karşıdan gelen ışığın sebep olduğu rahatsızlığa karşı etkilidir.
Bahsedilen durumlarda Cruise Control'ün kullanımı ise tartışılabilir. Ayrıca; kimi araçlarda, ayarlanan hızı belli oranda aşıldığında araç tarafından sürücü uyarılmaktadır.
-
Güneş gözlüğü her derde devadır.Siste,yağmurda,karda,gece gündüz her zaman yanınızda bulundurmanız gereken en büyük yardımcınızdır.Çok yoğun siste gece bile kullandığım olmuştur ve çok işe yaramıştır.