Kayıtlara geçen: 1970 1990 1999 2000 2004 2005
Kazalar 19207 115295 465915 500653 494.851 570419
Yaralanmalar 16838 87693 125586 134618 109.681 123985
Ölümler 3978 6286 6130 5566 3.082 3215
Yaralanmalı kazalar - 50681 67732 71771 61268 69768
Ölümlü Kazalar - 5090 4537 4210 2.363 2.541
Yaralanmalı kaza
başına yaralanma - 1.73 1.85 1.88 1.79 1.77
Ölümlü kaza başına ölüm - 1.23 1.35 1.32 1.30 1.26
Dünya Sağlık Örgütü'nün (DSÖ) tanımlamasına göre; trafik kaza yaralanması, "kara yolunda seyreden bir aracın çarpması ile oluşan her türlü yaralanma" şeklinde tanımlanmaktadır. Trafik kaza yaralanmaları, 2002 yılında bütün dünyada görülen ölüm nedenleri arasında 11. sıradadır; trafik kazaları en fazla adolesan ve genç erişkinlerin yaralanmasına ya da ölmesine neden olmaktadır. Trafik kazalarına bağlı
ölümler, 2002 yılında bütün ölüm nedenleri içinde 5-29 yaş grubunda ikinci, 30-44 yaş grubunda ise üçüncü sırada yer almaktadır.
Türkiye'de trafik kazaları yaz ve kış aylarında meydana gelmekte, ölüm ve yaralanmalar ise en sık Haziran-Ağustos ayları arasında artmaktadır. Trafik kaza sayısının haftanın ilk iş günü olan Pazartesi günleri arttığı görülmektedir. Ölümlü ve yaralanmalı kazalar özellikle 16.00-20.00 saatleri arasında daha fazla olmaktadır. Trafik kazaları olduğu yerlere göre değerlendirildiğinde; Türkiye'deki kazaların en
sık, sırasıyla cadde ve devlet yollarında olduğu, ölümlü kazaların ise en sık devlet yollarında olduğu anlaşılmaktadır. Trafik levhası, trafik
görevlisi, trafik lambası, aydınlatma, yol şerit çizgisi bulunmayan ve banket genişliğinin 200 cm.'nin altında olduğu yerlerde hem trafik
kaza sayısı, hem de buna bağlý ölümler ve yaralanmalar daha sık görülmektedir.
Sosyal, kültürel, hukuksal sebepler:
Türkiye'de meydana gelen trafik kazalarına bakıldığında; kazaya neden olan kusurlu sürücülerin eğitim durumunun %49'unun ilkokul, %12'sinin ortaokul, %1'inin ilköğretim, %19'unun lise ve %9'unun yüksekokul düzeyinde olduğu görülmektedir. Bu durum trafik kazalarında kusurlu bulunan sürücülerin eğitim düzeyinin daha düşük olduğunu ve tüm yol kullanıcılarının eğitimine ağırlık verilmesi
gerektiğini göstermektedir. Karayolları Trafik Kanunu'nda yapılan son düzenlemelerle (2000 yılında) Al, A2, B,C, D ve E sınıfı sürücü
belgesi alacak olanlara en az ortaokul ya da sekiz yıllık temel eğitimi bitirmiş olmaları şartı getirilmiştir.
Alıntı adresi: http://www.ttb.org.tr/STED/2006/kasim/turkiye.pdf (http://www.ttb.org.tr/STED/2006/kasim/turkiye.pdf)
Düzenleme: Hakan Öztürk.