Toyota Club Türkiye
Haberler => Otomobil Dünyasından Haberler => Konuyu başlatan: Hakan Öztürk (3676) - Nisan 19, 2010, 17:04:53
-
(https://www.toyotaclubtr.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm4.static.flickr.com%2F3269%2F2875258231_3625e6ef17.jpg&hash=c71c03ac46a5401c243900106cd77c49b93a1716)Hız Körlüğü diye adlandırılan bir tabir olduğunu eminim bir çok sürücü bilmiyordur. Bu konuda çeşitli temel araştırmalar mevcuttur.
Peki nedir bu Hız Körlüğü?
Hızlandıkça ve bu hızı hissettikçe insan metobolizmasında değişik hormonların salındığı bir gerçektir. Bu hormanlardan bazıları bizlerin daha iyi odaklanmamızı sağlarlar. Ancak bu odaklanma, bir kamera ekranında olduğu gibi ileriye doğru olur (hızla doğru orantılı olarak) ve o sırada daha yakındaki önümüz görüş alanımızın dışına çıkmaya başlar.
Normal bir insanın görüş açısı yaklaşık,
Yatay'da: 178º
Dikey'de: 135º dir. (Dikey görüş açısının yaklaşık 60º si yukarı, 75º si aşağıya doğrudur.)
Yani insanoğlu normalde üstten daha basık bir oval şekilde görür diyebiliriz.
İşte bu görüş açımıza (normalde olan) hız eklersek, 30Km/s.'de 104º gibi yaklaşık bir değer açığa çıkar. Bu 104º her açıdan ve özellikle yatayda normale (durağan) göre önemli bir alanın görüş alanımızdan çıktığı anlamına gelir. Eğer hızımızı 130Km/s.'e çıkarırsak o zaman görüş açımız yaklaşık 30º 'ye düşer. Bunun dışında kalan alanlarda olup biteni farkedemeyiz. İşte durağan durumumuza göre oluşan bu kayıp görme alanımız bize Hız Körlüğü sonucu oluşan alanı verir. Bu yüzdendir ki araçların sadece hızlı ve güvenli olması bizler için yeterli değildir. Görüldüğü gibi insanoğlunun fiziksel sınırları vardır. Daha da önemlisi yolların da bu fenomen çerçevesinde, hızlara uygun şekilde planlanması ve inşa edilmesi şarttır.
Hakan Öztürk
-
Çok faydalı bir konu, teşekkürler Hakan. Maalesef ölümcül pek çok kazanın nedeni aslında bu hız körlüğüdür.
-
bir şey söyleyeceğim, mesajım silinmesin, insan metabolizmasıyla ilgili çünkü..bir keresinde ufak modifiyeli, limitör iptalli bir m3 kullanmıştım (e46 kasa) araç 300km hızı görebiliyordu..270 km hızla giderken yol çizgileri düz bir çizgi haline gelmeye başlıyor, 300km hıza çıkınca sadece kendi şeridimi görebiliyordum, sadece kendi şeridimdeki bir koridorda gidiyor gibi..ancak o kadar yüksek hızla gidiyor gibi hissedilmiyor görüntü dışında, nasıl anlatayım, böyle sanki ilerdeki cisimler çok büyük hızla yaklaşmıyor gibi, sanki yavaş çekim görüyormuşum gibi..bir de bunların hepsi de sürücüyken oluyor, yolcuyken çok çok hızlı hissediliyor ve yol çizgisinin düz çizgi olarak görünmesi dışında bir durum gözlenmiyor..bununla mı alakalı?
karayolları yönetmeliğine göre hız limitleri şehir içinde 50km, şehir dışında 90km, bölünmüş yollarda 110km, otobanlarda 120 km ile belirtilmiştir..aksi belirtilmedikçe bu hız sınırlarının üzerine çıkmak yasaktır
-
Türkay senin problemin açılarla ilgili değil sanırım :D
Hakan abi dalga geçiyoruz ama uyarı niteliğinde bir paylaşım teşekkürler.
-
Türkay, yazının altına belirgin şekilde gerekli uyarıyı ekleyebilirmisin?
Türkay'ın yaşadığı aynı durum.
Olayı biraz açıklamaya çalışayım;
Sabit bir noktada ve Aracın içinde durduğunuzu farzedin ve bu durumda makul uzaklıktaki bir direği görebilirsiniz. O direğin yanına kadar gidin ve durun, o direği yine görebilirsiniz. Ancak o ilk durduğunuz yere yüksek süratle gelirseniz, o direği muhtemelen yine aynı noktalarda (daha önce durduğunuz), çok net olmasada, flulaşmış şekilde görürsünüz. Ancak hızla orantılı olarak belli noktadan sonra o direği (direk istikametinde yola devam ettiğinizi düşünün) göremezsiniz. Dolayısı ile bu süre zarfında direğin hala orada mı olduğunu, yola mı düştüğünü vs. göremezsiniz. Yani buna bir çeşit Zamanda Yolculuk dahi diyebiliriz. :)
-
yazdım hakan abi. senin yazdığını ilk kez duydum, anlayamadım ama :blink:
-
:)
Teşekkürler Türkay.
Konuya gelirsek;
3 şeritli düz bir otoyol düşün ve sen hep bu otoyolun en ortadaki şeridindesin (A noktası). 1 Km. ileride de sağ yanda (emniyet şeridinde) bir yayanın durduğunu düşün (B noktası). Sende aracının içinden onu görebiliyorsun. Aynı zamanda kendi şeridini ve diğer yol güzergahınıda görebiliyorsundur. Doğal olarak o yayanın yanına gitsen, onu yine görebilirsin. Diğer taraftan B ye göre A 'nın daha gerisindeki bir noktadan hızlanmaya başladığını düşün (C noktası). O C noktasından A noktasına geldiğinde, B noktasındaki yayayı muhtemelen yine görürsün ancak artık o kadar net seçemezsin, flu halde görürsün. Çünkü hızın ile doğru orantılı olarak daha çok önüne odaklanman gerekecektir. A noktasını belli bir hızla geçtiğinde artık B noktasındaki yayayı göremezsin (direk oraya bakmazsan ki, böyle bir durumda da kendi şeridini göremezsin). Bu noktadan sonra yayanın yola çıkıp çıkmadığını, ne yaptığını algılayamazsın. Tabi yol üzerinde bunun gibi dikkat edilmesi gereken ve farklı noktalarda, açılarda birden çok obje olabilir.
-
şimdi daha net anladım..ancak "belli bir hız" kavramı nedir ? mesela günlük kullandığımız durumlarda da bu olay gerçekleşiyor mu? sonuçta göremeyeceğimiz için farkında değilizdir (direkt olarak bakmıyorsak)
-
Evet, bakmak ve görmek de farklı şeylerdir.
Hız ile artan oranlı bir eğride görme açımız azalmaktadır. Yani dolayısı ile nispeten düşük hızlarda da aynı şey, daha düşük oranlı olarak da olsa geçerlidir.
-
bende birkeresinde arkadaşımın sahibi olduğu bir Pro Cart kullandım gokart değil :) brigston yarış lastikleri 17 beygirlik motor , egzoz radyatör herşey var :D 0-100 hızlanması 3,4 saniye :D 160KM sürate sahip ilk kez kullandığımda 0-100 hızlanmada etrafımdaki herşey biranda sanki fluu oldu :D ellerim karıncalaşmaya başladı çok değişik bir duygu insan kilitleniyor resmen :)
-
bende birkeresinde arkadaşımın sahibi olduğu bir Pro Cart kullandım gokart değil :) brigston yarış lastikleri 17 beygirlik motor , egzoz radyatör herşey var :D 0-100 hızlanması 3,4 saniye :D 160KM sürate sahip ilk kez kullandığımda 0-100 hızlanmada etrafımdaki herşey biranda sanki fluu oldu :D ellerim karıncalaşmaya başladı çok değişik bir duygu insan kilitleniyor resmen :)
of of of :) binmek isterdim :) patinaj da çeker o?
-
of of of :) binmek isterdim :) patinaj da çeker o?
Türkayım ben ilk 3 4 turda açıldım sonra baya bi zorlamaya çalıştım aracı zaten 3 4 turda ancak lastiklerin ısınır demişlerdi, neyse prokarttan indiğimde inan ellerim ayaklarım titriyor ve kas katı kesilmiştim tarifi imkansız bi haz veriyor insana :) patinajı hiç denemedim kaymak gibi asfaltta deli gibi yapışıyordu bridgestone Slick lastikler :D
-
Türkayım ben ilk 3 4 turda açıldım sonra baya bi zorlamaya çalıştım aracı zaten 3 4 turda ancak lastiklerin ısınır demişlerdi, neyse prokarttan indiğimde inan ellerim ayaklarım titriyor ve kas katı kesilmiştim tarifi imkansız bi haz veriyor insana :) patinajı hiç denemedim kaymak gibi asfaltta deli gibi yapışıyordu bridgestone Slick lastikler :D
ben 12 yaşına kadar go-kart klübündeydim (atıldım, adam gibi tur yapmak yerine eğleniyorum diye :P ) atılmadan önce 12lik bir makina kullanmıştım, 2 gün kendime gelememiştim :D senin bahsettiğin aracı tahmin bile edemiyorum :) vitesli miydi?
-
ben de kendimi hız delisi zannederdim. ne deliler varmış. ben masumum masum. özellikle geçen yıl yaptığım kazadan sonra kuzu oldum kuzu. hoş kazanın sebebi hız da değildi. bir anlık dalgınlık işte, iyiki biraz ileride radar vardı da 70 Km/s gibi bir hıza düşmüştüm.
-
merhaba
-
merhaba
hoşgeldin hayati abim ancak tanışma bölümüne yazacaksın abi tanışma mesajını..biraz da detaylı yazarsan seviniriz
not = tanımıyorum
-
Racing tarzı motorlarda, Hakan abi, Mesut ve Türkayın dediklerini bizzat yaşıyorsunuz. Kilogram başına 1 hp den fazla bir güç 0 - 100 hızlanması 2,5 sn gibi değerlerde olunca, hayatınızda hiç yaşamadığınız bir ivmelenme ve bitmeyen bir hız. Azrail arkadan sizi çekiyormuş gibi hissediyorsunuz...İlk bindiğimde artçı olarak o zevki yaşamıştım bir hafta kadar kasıklarım ağrıdı diyebilirim abartısız. Ama motor çok tehlikeli bir icat doğrusu :)
-
Racing tarzı motorlarda, Hakan abi, Mesut ve Türkayın dediklerini bizzat yaşıyorsunuz. Kilogram başına 1 hp den fazla bir güç 0 - 100 hızlanması 2,5 sn gibi değerlerde olunca, hayatınızda hiç yaşamadığınız bir ivmelenme ve bitmeyen bir hız. Azrail arkadan sizi çekiyormuş gibi hissediyorsunuz...İlk bindiğimde artçı olarak o zevki yaşamıştım bir hafta kadar kasıklarım ağrıdı diyebilirim abartısız. Ama motor çok tehlikeli bir icat doğrusu :)
hayatım boyunca hep korktum motordan yaa...küçükken bisikletle yaptığım kazaların 10da birini yapsam motorla, çoktaan ölmüştüm..bana araba bile tehlikeli, motor direk ölüm sebebi...ancak büyük merak var üzerimde..hız tutkusu iğrenç bir şey..aslında özü adrenalin bağımlılığı
-
Türkay bendede hastalık vardıda uzun sürmedi, ufak yollu atlattım şükür (2002 yılında) kalıcı birşey olmadı. Ama yinede görünce içim gidiyor. Adrenalin deposu resmen, bazı motosiklet otoriteleri orgazmdan daha zevkli diyebiliyorlar. Bacaklarının arasında 170 hp güç, sıralı 4 silindir,su soğutmalı, üstten çift egzantrik, dakikada 15 000 devir vs. vs. vs... Ancak yaşanınca anlaşılan bir olay...
-
Türkay bendede hastalık vardıda uzun sürmedi, ufak yollu atlattım şükür (2002 yılında) kalıcı birşey olmadı. Ama yinede görünce içim gidiyor. Adrenalin deposu resmen, bazı motosiklet otoriteleri orgazmdan daha zevkli diyebiliyorlar. Bacaklarının arasında 170 hp güç, sıralı 4 silindir,su soğutmalı, üstten çift egzantrik, dakikada 15 000 devir vs. vs. vs... Ancak yaşanınca anlaşılan bir olay...
ailem sağolsun ben hiç bulaşamadım..küçükken hep motor isterdim, annem de hep "bir yazı kazasız geçir alcam" derdi..her yaz küçük büyük dağıttım kendimi..
mesela bu fotoğrafta bir arabaya çarpıp fırladım bisikletten..ne kadar hızlı çarptığım resimden belli oluyordur(yazdım ama baktım ellerim, bacaklarım falan belli değilmiş :) ) :)
(https://www.toyotaclubtr.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi13.photobucket.com%2Falbums%2Fa275%2Fsince89%2Fbenkazal.jpg&hash=0ac9e1f7ee166e009ee96f8897cf1aeee26b437f)
-
:) Bir yaz tatilini kazasız geçirmedin yani helal olsun ne diyeyim. Gerçi bizdede durum benzerdi, ne zaman yeni pantolon alınsa düşer yırtardım... Ben foto çekilmesine izin vermedim ya mumya gibi olmuştum + sol köprücük kemiğim kırılmıştı feci bir ağrısı var.
-
:) Bir yaz tatilini kazasız geçirmedin yani helal olsun ne diyeyim. Gerçi bizdede durum benzerdi, ne zaman yeni pantolon alınsa düşer yırtardım... Ben foto çekilmesine izin vermedim ya mumya gibi olmuştum + sol köprücük kemiğim kırılmıştı feci bir ağrısı var.
geçiremedim valla :) en kötüsü de evden 10km uzakta bir arabanın altına girmiştim (suç benimdi :P ) kırılan bir pedal, kan içinde bir sağ bacak (izini hala taşırım :) ) 10km yürümüştüm bir de bisikleti taşımıştım :( bütün yaz deniz yasaklanmıştı yaram yüzünden :(
-
Ne dizdeki koldaki sıyrıklar, ne düşmüşlüğün verdiği acı hiç biri kırılan pedalla, direksiyonun yan lastiklerinin yırtılması kadar acı olmuyordu, hele birde jantınız eğildiyse :( Direksiyon mutlaka sağa sola kayardı onu düzeltmesi kolaydı ama. Neyse ya konuyu iyi dağıttık kusura bakmasınlar değerli üyeler...
-
Bence bu konu sabitlenmeli Hakan abi, Paylaşımların içinde ayrıca teşekkürler.
Sabitlenmeli ki, hız sınırı uyarılarının altında, caydırıcı ve korkutucu niteliği açısından bu link'i de kaynak olarak gösterebilelim. Değilmi?
-
faydalı bir paylaşım teşekkürler hakan hocam.
-
hakan bey paylaşım için teşekkürler.bu olayın somutlaşmış hali galiba dikkatinizi yola vermiş giderken yanda hayal meyal beliren bir aracın direkten girmesidir.
-
Paylaşım için teşekkürler Hakan abi.
şimdi daha net anladım..ancak "belli bir hız" kavramı nedir ? mesela günlük kullandığımız durumlarda da bu olay gerçekleşiyor mu? sonuçta göremeyeceğimiz için farkında değilizdir (direkt olarak bakmıyorsak)
Bu olay biraz fotoğraf makinesi gibi; önemli olan odaklanma mesafesidir. Hız arttıkça odaklanılması gereken mesafede daha uzağa taşınacaktır bu nedenle odak merkezi dışında kalan alan sürücü için kör nokta konumuna düşecektir (tam olarak değil ama böyle düşünülebilir). Hakan abinin belirttiği "belli bir hız" kavramı; hızının etkisiyle odaklanma mesafesinin daha uzağa taşınmasıdır. Yani hız körlüğü hızına göre artan oranda bir eğilime sahip olacaktır.
-
gerçi bununla direk alakası yok ama yine hızla bağlantısı var. birde yüksek süratle giderken aniden tünellere girince bir anlık körlük oluyor, özellikle tünel de iyi aydınlatılmamışsa. bu da çok tehlikeli.
-
durumu anladım, hatta her hızda bu durum söz konusu..ancak 100km ile otobanda gittiğinizi düşünün, hiç bir şekilde hissedilmiyor bu durum, sanki her şey çok net görülebiliyormuş gibi geliyor (geniş açıda, gözün gördüğü her nokta ile)
gerçi bununla direk alakası yok ama yine hızla bağlantısı var. birde yüksek süratle giderken aniden tünellere girince bir anlık körlük oluyor, özellikle tünel de iyi aydınlatılmamışsa. bu da çok tehlikeli.
o ışık hassasiyeti yaa, çıkışta daha kötü oluyor :D
-
çıkınca yüzüne nur doğuyor işte nolcak :D hatta formula 1 monaco gp de araçlar tünelden çok yüksek hızla geçtikleri için tünelin bir kısmını göremiyorlar demişti okay karacan, bende o zaman insan değil lan bunlar diye yorumlayabilmiştim ancak :D
-
Gündüz ise, dışarı çıktığında gözünde flash patlıyor sanki, göremiyorsun hiçbirşeyi... Bursa yollarından bilirim :P
-
keske hiz yapabilmek icin her sehir de belli alanlar olusturulsa