Toyota Club Türkiye
Haberler => Otomobil Dünyasından Haberler => Konuyu başlatan: Hakan Öztürk (3676) - Nisan 15, 2010, 08:48:04
-
(https://www.toyotaclubtr.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F_Jb11VnWgss8%2FSfpy67h9JYI%2FAAAAAAAAAjc%2F3vFRoCPbgTk%2Fs400%2F37.jpg&hash=e0be89117d09dde67ff7711b0169442334f6eab8)
Lastikler hareketsiz arabayı taşımak, kalkış ve fren anında ortaya çıkan büyük yük transferlerine mukavemet göstermek, fren yapıldığında ve viraj alırken motorun gücünü yola aktarmak, zevkli bir sürüş için güven içinde ve uzun müddet dayanmak, yolun durumu ve iklim şartları ne olursa olsun aracı emniyetle yönlendirmek, şoförün ve yolcuların konforunu sağlamak, aracın uzun ömürlü olması için yoldaki pürüzlerin etkisini azaltmak, performansını milyonlarca lastik devri boyunca en üst düzeyde tutmak için uzun ömürlü olmak gibi görevleri ve kıstasları yerine getirmek zorundadır.
Yük indeksi:
Yük indeksi bir lastiğin hız sembolü ile belirtilen en yüksek hızda taşıyabileceği azami yükü gösterir.
Hız sembolleri:
Hız sembolü bir lastiğin yük indeksi ile belirtilen azami yükte yapabileceği hızı ifade eder
J : 100 km/saat K : 110 km/saat L : 120 km/saat M : 130 km/saat N : 140 km/saat P : 150 km/saat Q : 160 km/saat R : 170 km/saat S : 180 km/saat T : 190 km/saat U : 200 km/saat H : 210 km/saat V : 240 km/saat W : 270 km/saat Y : 300 km/saat Z(*) : 240+ km/saat
(https://www.toyotaclubtr.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.odulsurucu.com.tr%2Fgenelbilgi%2Flastik5.jpg&hash=b1c696cb532443bc6fdbc39250bb55be0580dc46)
İç lastikli çapraz lastik:
İskeleti birçok dokuma katlarından meydana gelir. Çeşitli katlardaki iplikler birbirlerinin üzerinden çaprazlamasına geçer.
İplik açıları:
* Normal lastiklerde 35-38º
* Spor lastiklerde 30-34º
Çapraz lastiklerde yüksek darbe yutma özelliği vardır. Ucuzdur ama yuvarlanma direnci yüksektir, daha az zemin tutunması sağlar.
İç lastiksiz radyal lastik:
İskeleti birçok dokuma katlarından meydana gelir. Çeşitli katlardaki iplikler enine jant oturma çemberleri arasına girerler.
İplik açıları:
* İskelette 85-90º
* Kuşakta 0-30º
Radyal lastiklerin ömrü uzundur, daha az yuvarlanma direncine sahiptir (yakıt tasarrufuna katkıda bulunur), daha iyi zemin tutunması sağlar (sırtta kullanılan sırt hamuruna bağlı olarak) ama daha az darbe yutma özelliği vardır ve düşük hızlarda daha sert hareket sağlar.
Lastiklerin ömrü:
Lastiklerin aşınmasını ve ömrünü etkileyen etkenler:
* Arabanın özellikleri (ağırlık, tork, güç, ...)
* Yol güzergâhı (düz, virajlı)
* Yol sathı kalitesi (asfalt beton, makadam, stabilize, ...)
* Arabanın mekanik durumu (ön rot ayarı, arka rot ayarı, amortisör ve frenlerin durumu)
* Kullanım tarzı (kalkış, fren, viraj alış hızı, ...)
* Aracın hızı (lastikler düz yolda 120 km/sa.'lik bir hızda , 70 km/sa. hıza oranla 2 misli daha çok aşınır)
* Lastiklerin basıncı (hava basıncı %20 azalmış bir lastik, %25 daha az aşınma performansı gösterir)
* İstek dışı meydana gelen darbeler (kaldırıma vurma, yol üzerindeki çukurlar, ...)
Şişirme basıncı:
Üretici firmalar tarafından belirlenen lastik şişirme basınçları soğuk bir lastiğin 15 ºC ortam sıcaklığında gereken şişme basınçlarıdır. Lastikte yanak esnemesi , aşındırıcı yol koşulları , yüksek miktarlarda kullanılan fren ve karkasın sürekli gerilim altında olması sonucu ısınma dolayısıyla basınç artması olacaktır. Basınç ile kilometre verimi arası ilişki yandaki diagramda açıkça görülmektedir. Uygun basınç ile tam randıman elde edilirken %20 yüksek basınç randımanı %10, %20 düşük basınç lastik ömrünü %15 düşürecektir. Düşük basınç yüksek basınca göre lastikte daha fazla hasar oluşturur.
Hız:
Hız ile birlikte yükselen lastik içi ısı aynı zamanda lastiğin ısısını da artırmaktadır. Havaya atılamayan bu ısı kauçuğun yumuşamasına ve mukavemetinin azalmasına yol açar. Zayıflayan gövdenin darbelere mukavemeti azalınca lastik zamanından evvel aşınır. Aracın ortalama hızının 70 km/saatten 110 km/saate yükselmesi sonucu lastik üzerindeki artan gerilim, lastiğin ömrünü %50 azaltır.
Araç yükü:
Yükün hiçbir zaman belirlenen hizmet koşullarını aşmaması gerekir. Aşırı yük gövde esnemesini artırır. Bunun sonucunda lastik içi ısı ve basınç yükselir. Ayrıca fazla yük sonucu lastik sertleşir bu da ciddi bir darbe sonucu lastiğin patlamasına yol açar. Araca yapılan %20'lik fazla yükleme lastik ömrünün %30 kısalmasına yol açar.
Ortam sıcaklığı:
Isınma ve nem gibi etkenler lastiğin ömrünü önemli ölçüde etkiler. Fizik kanunlarına göre ısınan gazın hacmi genişler. Bu lastik havaları için de geçerlidir. Ortam ısısının artması halinde lastiğin hacmi aynı kaldığından basıncı artar. Bunun için lastik sıcak iken sahip olduğu hava basıncıyla asla oynanmamalı, tavsiye edilen değerlere indirilmemelidir. Lastik havası indirilirse, soğuduğu zaman başlangıçtaki normal basıncın altına düşecektir. Yazın lastikler kışa oranla daha fazla aşınır.
Lastiklerin rotasyonu:
Araç lastiklerinin aşınma oranı birbirinden farklı olduğu için düzenli aralıklarla lastik yerlerinin değiştirilmesi gerekir.
Sol ön lastiğin aşınma oranı %14 , sağ ön lastiğin aşınma oranı %19 , sol arka lastiğin aşınma oranı %28 ve sağ arka lastiğin aşınma oranı %38'dir. Aşınma oranlarını dengeye getirmek için hızlı kullanılan spor araçların lastiklerine her 8.000 km'de, normal kullanılan araçların lastiklerine ise her 12.000 km'de bir rotasyon yapmak gerekir.
Yukarıdaki bilgi yorumlanacak olursa ancak arkadan itişli araçlar için doğru olacağı düşünülebilir, önden çekişli ve önden motorlu araçlarda her zaman ön lastikler daha çok aşınmaktadır.
Lastik diş derinliğinin önemi:
Yapılan araştırmalara göre 3 mm kabul edilen tehlike sınırı diş derinliğinin altına inen lastiklerde su deşarj kapasitesi %70 düşerken fren mesafesi %30 uzamaktadır. Ayrıca direksiyon hakimiyeti yeni bir lastiğe göre 6-7 kat azalmaktadır.
Bütün otomobil lastiklerinde 1,6 mm kalınlığında bir aşınma göstergesi bulunmaktadır. Lastik diş derinliği 1,6 mm'nin altına asla inmemelidir.
Lastik malzemesi:
Vulkanizasyon: Kauçuk, kükürtün erime sıcaklığı üstünde kükürtle reaksiyona girince değişikliğe uğramakta ve sıcaklık değişimlerine dayanıklı hale gelmektedir. Böylece soğuduğunda kırılmaz ve ısındığında erimez. Bu olaya vulkanizasyon denir.
Lastik tamiri:
Tamir işlemi; bu konuda eğitilmiş kişilerce yapılmalıdır.
Lastikteki delinme; tabanda belirtilen bölgede ise, mantar yama ile takviyesiz yara tamiri yapılabilir.
(https://www.toyotaclubtr.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.imageshack.us%2Fimg4%2F1771%2Flastik.gif&hash=b3666e32480d64645993f5da8ef032e2ff9c9ef2)
Lastik hız sembolü “H” (210 km/saat) ve altı ise, delik çapı azami 6 mm. ve de lastik daha önce tamir edilmemiş ise tamir edilebilir.
240 km/saat ve üstü hız sembollü lastiklerin tamir edilmesi sakıncalıdır.
Liner tabakada çatlama ve kesilme, karkasta ayrılma ve yırtılma, topukta kesilme, kırılma ve aşırı deformasyon varsa tamir yapılmamalı ve lastik kesinlikle yenisi ile değiştirilmelidir.
Tamirde temizlik çok önemlidir. Yara tamir malzemesi, sadece temiz yüzeye yapışır. Yara bölgesinin içten dıştan konik bir zımpara taşı ile iyice temizlenmesi ve yara içindeki serbest kalan çelik kuşak tel uçlarının, elmas uçlu bir matkap ile alınması gerekir. Bu işlem iyi yapılmaz ise; ileride çelik kuşak uçları çalışma yaparak paslanabilir ve yara tamir malzemesine hasar vererek, lastiği hizmet dışı bırakabilir.
Tamir malzemesinin; kullanılacağı yerdeki kauçuk ile kesinlikle benzer özellikler taşıması gerekir. Eğer kullanılan malzeme kauçuk esaslı değilse esnemesi, gerilmesi ve lastik bünyesinde oluşan ısıya tepki özelliği farklı olacağından, ayrılma yapar.
Yara tamirinin yüksek sıcaklığa sahip ütülerle yapılması, lastikte istenmeyen sorunlar çıkarır. Ütünün temas ettiği alandaki kauçuk yeniden pişerek, orijinal özelliklerinden bir bölümünü yitirir. Kuşaklarda açılmalar ve lastik tabanında şekil bozuklukları oluşabilir.
Hasarlı lastik janttan çıkarılıp iç kısmı dikkatlice incelenmelidir. Çok kısa bir süre de olsa, havasız lastik üzerinde yürüme, karkastaki kordlara zarar verebilir. Liner’da (tubeless lastiklerde olan ve hava sızdırmazlığı sağlayan tabaka) çatlamalar olabilir.
Lastiğin yara almış bölgesinin; fitil yama ile tamir edilmesi, ileride sorun çıkarabileceğinden sakıncalıdır.
(https://www.toyotaclubtr.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsteprobin.files.wordpress.com%2F2008%2F08%2Foxford_tire_pile_08_mr.jpg&hash=db010d15a0fd24eaa46de763f203980b011c4d39)
Alıntı adresleri: http://tr.wikipedia.org/wiki/Otomobil_lastikleri
http://www.halaogullari.com/lastikomru.htm
Düzenleme: Hakan Öztürk.
-
Teşekkürler Hakan Abi..
Lastik ülkemizde fazla önemsenmese de, bir arabanın en önemli parçasıdır.
Sonuçta araban 1000 hp olsada, lastik olmadan 1000 hp hiç bir işe yaramaz. :)
-
Teşekkürler Hakan.
-
Teşekkürler Hakan bey çok güzel bir bilgi.
Çıktı aldım hemen :) Yeni şeyler öğrendim. Araçlar hususundaki cahilliğim bir kere daha aklıma geldi :)
-
Hız sembolleri:
Hız sembolü bir lastiğin yük indeksi ile belirtilen azami yükte yapabileceği hızı ifade eder
J : 100 km/saat K : 110 km/saat L : 120 km/saat M : 130 km/saat N : 140 km/saat P : 150 km/saat Q : 160 km/saat R : 170 km/saat S : 180 km/saat T : 190 km/saat U : 200 km/saat H : 210 km/saat V : 240 km/saat W : 270 km/saat Y : 300 km/saat Z(*) : 240+ km/saat
İşte lastiğin yol tutuşunda, en çok bu değerler önemli oluyor.
lastiğin segmenti gibi birşey...
-
Erdem bey Km/saat arttıkçamı yol tutuşu artmakta. Benzin tüketimide Hız sembolleride arttıkça artmakta diyebilirmiyiz.
Ör : Hız sembölü N : 130km/saat olan bir lastik V : 240km/saat olandan daha tasarruflumudur. yada yol tutuşu daha mı kötüdür.
yada J:100km/saat lastik taktığımızda 120 km hız yaparsak ne gibi problemler çıkabilir.
-
Erdem bey Km/saat arttıkçamı yol tutuşu artmakta. Benzin tüketimide Hız sembolleride arttıkça artmakta diyebilirmiyiz.
Ör : Hız sembölü N : 130km/saat olan bir lastik V : 240km/saat olandan daha tasarruflumudur. yada yol tutuşu daha mı kötüdür.
yada J:100km/saat lastik taktığımızda 120 km hız yaparsak ne gibi problemler çıkabilir.
Ben aracımı aldığımda V seriisi lastik takılıydı , virajlara neredeyse Vw bora ile aynı hızda giriyordum , yol tutuşundan çok memnundum , sonra lastiklerde diş kalmaması nedeniyle Gidip H serisi bir goodyear lastik aldım , benim marshall marka kabak lastiklerim bile daha iyi yol tutuyordu , H seriisi lastikleri uzun yola gideceğim için mecburen almıştım ama 120yi geçtiğim zaman araba acayip titreme yapıyordu , hakim olamıyordum. Tabi bu lastiğin hamuruna görede değişiyor Nasıl ''Toyota Camry , Mercedes C180 den daha iyi bir araba'' ise T serisi olup bazı H serisi lastiklerden daha iyi olanlar vardır. Ama ben H serisi ve V serisi lastik taktım daha önce , aradaki fark inanılmazdı , birinde araba tornet gibi giderken diğerinde yüksek hızlarda bile güven veriyordu. Şu anda T seriisi fulda kullanıyorum. Araç Hem daha az benzin yakmaya başladı hemde yol tutuşu V serisi lastiklere yakın. Yakıt sarfiyatı lastikten lastiğe farkeden birşey , bazı lastiklerin hamuru nedeniyle araç çok yakar. ama bence her zaman yumuşak lastik iyi yol tutar denemez. Hamuru yumuşak olan iki lastikten biri diğerinden çok daha iyi yol tutabilir. Mesela dört mevsim lastiklerin hiçbiri iyi yol tutmaz. Kurşun kalem silgisi gibi bir hamurları vardır. Ama aynı markanın ürettiği yazlık lastiklerden ; V , W , Y seriisi olanlar her zaman daha iyi yol tutuşa sahiptir. Yalnış bilmiyorsam V seriisinin özelliği geç ısınması ve yüksek hızlarda daha iyi yol tutması , bu nedenle genelde 205 ve daha geniş tabanlı lastiklerde en az V seriisi tercih edilir. T seriisi ise daha çabuk ısınıp , dolayısıyla daha çabuk yumuşayan lastikler oluyor. düşük hızlarda ve ani hızlanmalarda daha etkiliylMİŞ. Yakıt olarak bilgim yok ama dediğim gibi benim arabamın T seriisi lastikde yakıtı bayağı düştü. Zaten V , W ve Y seriisi hız lastikleri olduğu için daha çok yakması normal. Artık lastik üreticilerinede güven olmuyor , bakarsınız T seriisidir ama virajlarda savurduğu bariz bir şekilde ortadadır , yada tam terside olabilir. Ben lastik konusunda otomobilden anlayan tanıdıklarımın tavsiyesine uyuyorum. Lastik birazda şans işi. Özellikle lastikçilere güvenmemenizi tavsiye ederim. Çoğu bilgisiz olmasına rağmen müşteri bağlamak için tavsiyelerde bulunuyor.
-
Teşekkürler Erdem bey deneyimlerinizide paylaşmışsınız. Daha çok aydınlandım bu konuda.
-
Hakan Abi, çok faydalı bir paylaşım olmuş. Birde bu konuya, lastik jant ölçüsü, hesaplama tablosu eklentisi, ideal yanak oranı vs. gibi çok sık sorulan soruları ve cevaplamalarını düzenleyerek koyarsanız konu sabitlenmeyi haketmiş olur. Her lastik değiştireceğim, nasıl lastik alayım, ölçüm şu, bu olurmu sorularına ayrı ayrı cevap vermeyiz hemde üylerimiz bu konuyu okudukça bilinçlenirler, sorulan sorularda da bu konu rehberliğinde alıntı yaparak cevaplama şansımız olur.
Saygılarımla...
-
hakan bey paylaşımın gerçekten çok faydalı bence her sürücünün iyi bilmesi gereken bilgiler,paylaşımın için sağol ellerine sağlık ........selamlar.
-
Ben teşekkür ederim.
Ümit, söylediğine benzer bir bölüm Lastik sayfamızın altında var zaten.
-
Hadi ya :D
Yuh bana yani, nişanlı efsane toyotacı olarak 5 yıldızlı halime hiç yakıştıramadım :kötü:
-
teşekkürler hakan usta.
-
teşekkür ederim sayenizde bilmediğimiz pek çok şeyi öğreniyoruz.
-
Aracında bu ürünü kullanan varmı acaba? Tavsiye edilir mi?
http://www.ultraseal.com.tr/
-
Teşekkürler vermiş olduğunuz bilgiler için...Artık ülkemizde araç sahipleri daha çok bilinçlendi lastik konusunda..Özellikle araç muayene sistemi tüv'e geçtikten sonra çoğu aracın lastiklerinin yenilendiğine siz de dikkat ettiniz mi?
-
Teşekkürler vermiş olduğunuz bilgiler için...Artık ülkemizde araç sahipleri daha çok bilinçlendi lastik konusunda..Özellikle araç muayene sistemi tüv'e geçtikten sonra çoğu aracın lastiklerinin yenilendiğine siz de dikkat ettiniz mi?
Yada muayene için kiralandığına. Malesef, genel olarak henüz gerekli bilince sahip değiliz.
-
Bilgiler için teşekkürler.Bu arada artık F1 lastikleri de İzmit te üretilicekmiş.
Habere göz atmak istersiniz diye düşündüm.
http://www.otolansman.com/f1-lastikleri-izmitte-uretilecek/haberler_detay/415
-
Bilgiler için teşekkürler.Bu arada artık F1 lastikleri de İzmit te üretilicekmiş.
Habere göz atmak istersiniz diye düşündüm.
http://www.otolansman.com/f1-lastikleri-izmitte-uretilecek/haberler_detay/415
bende az önce f1 i izlerken duydum
-
Çok güzel bir bilgi ve paylaşım F1 lastikleri konusunda.
Aslı hanım, aramıza hoş geldiniz. Tanışma bölümüne de uğramanız mümkün mü? Teşekkürler.
-
Üretim Izmit ama Arge de burada bir miktar desteklense cok iyi olur.
Pirelli'nin en yüksek performans lastigi olan Pzero'nun yeni modeli Italya'da tek bir fabrikada üretiliyor.
Pzero'nun benim arabaya uyan modeli icin 6 hafta bekleme süresi vardi :)
-
''Binek otomobil lastikleri
Bu sembol ile işaretlenmiş lastikler Binek otomobillerde kullanılması uygun olan lastiklerdir. İçlerinde hız ve yük kategorisi çeşitliliği gösteren türler olabilir. Bu tip lastiklerin hafif ticari araçlarda kullanılması tavsiye edilmez.
4x4 4x4 Lastikler
Bu sembol ile işaretlenmiş lastikler 4x4 tip araçlar için uygundur. Bu araçların kullanım şartlarına göre 4x4 lastikler çeşitli kategorilerde müşterilere sunulmaktadır:
AW – ALL WEATHER (4 Mevsim) – Bu tip desenli lastikler tüm sene boyunca hava şartlarında Kullanılmaya uygundur.
AT – ALL TERRAIN (Tüm yollar) – Bu tip desenli lastikler hem asfalt yolda hem de stabilize zeminde sürüş imkanı sağlar.
MT – MUD TERRAIN (Çamurlu yol) – Bu tip desenli lastikler çamurlu arazi şartlarında kullanmak için tasarlanmıştır. Bu lastikler asfalt yolda kullanılmaya uygun değildir.
HP – HIGH PERFORMANCE (Yüksek performans) – Bu tip desenli lastikler asfalt yolda kullanım için tasarlanmıştır. Stabilize yollar için zorunda kalmadıkça tavsiye edilmemektedir.
UHP – ULTRA HIGH PERFORMANCE – (ultra yüksek performans) – Bu lastikler çok yüksek hız yapabilen 4x4 otomobiller için tasarlanmıştır. Örneğin Range Rover sport, Porsche Cayenne vb.
Lastik çeşitlerinin 4x4 araçlarda karışık olarak kullanılması tavsiye edilmemektedir. 4x4 aracınıza lastik seçmeden önce uygun lastiği aracınızın kullanma kılavuzundan öğrenmeniz gerekmektedir. Yol dışı lastik seçiminiz yakıt sarfiyatınızı arttırabilir.
Hafif Ticari Araç Hafif ticari araç Lastikleri
Bu sembol ile işaretlenmiş lastikler hafif ticari araçlar için uygundur. (mesela ford transit, Mercedes siprinter, citroen berlingo gibi) Bu lastikler karavanlar için de uygundur. Bu lastikler 6 kat veya 8 kat (ply)* olarak nitelendirilmişlerdir ve ebadının sonuna “c” harfi eklenerek diğer lastiklerden ayırt edilmesi kolaylaştırılmıştır. Mesela 195/70R15C
*Lastikler üretilirken içlerine bir takım materyaller yerleştirilir. Bunlar çapraz örgü veya kuşaklar olarak yerleşir. Bunların adetleri arttıkça lastiğin yapısı güçlendirilir ve daha dayanıklı hale getirilebilir. Bu kuşakların ve çapraz örgülerin kat sayısı ply (kat) olarak belirtilir. Mesela 8ply (kat)
Standart binek otomobil lastikleri 4 kat olarak üretilir ve böylece yapısal balansı, yol tutuşu, ses desibeli ve konforu arttırılır. Ticari lastiklerde kat sayısı arttırılarak daha fazla yük taşıma, uzun ömürlülük ve yüksek basınca dayanıklılık öncelik olarak belirlenmiştir.
Run Flat Run Flat Lastikler (patlasa da giden lastikler)
Run Flat lastikler sadece spesifik run flat lastiklere uygun jantlara ve lastik basıncı göstergesi olan araçlara takılabilmektedir. Bu lastikler içerisindeki hava tamamen boşalsa bile belirli bir hızda ve sürede sürücüsüne en yakın lastik servisine güvenle götürebilecek niteliktedir. Bu lastiklerin dez avantajları ise alırken çok maliyetlidirler ve bir kere patladıktan sonra tamiratı randıman vermemektedir.
Çeşitli lastik üreticileri run flat tipi lastikler şu kodlamalar ile üretmektedir: SSR, RSC, ROF, RFT ve ZP.
Bazı kullanıcılar run flat lastiklerini diğer run flat olmayan lastikler ile değiştirmeyi tercih etmektedir. Bunun getirdiği dez avantaj ise üreticisinin run flat olarak çıkardığı araçlarda stepne bulunmamaktadır ve aracın yolda bir sorun yaşaması halinde stepnesiz kalması olasılığı bulunmaktadır.
Dikkat: Run flat lastiklerinizi run flat olmayan lastiklerle değiştirmeden önce mutlaka aracınızın yetkili servisine danışın. Bu değişiklik yapıldığı taktirde aracınızın garanti kapsamı etkilenebilir.
Yaz Lastiği Yaz Lastikleri / 4 Mevsim lastiği
Yaz lastikleri yıl boyunca aracınızda kullanabileceğiniz lastiklerdir. Fakat hava sıcaklıkları 7 derecenin altına düştüğü zaman yaz lastiklerinin performansı kış lastiklerine oranla düşer. Desen özellikleri ve hamur yumuşaklığı yaz lastiğinin yaz aylarında yol tutuşu, virajlarda performansı, yağışlı havalarda performansı frenleme mesafesi gibi konularda daha iyi performans göstermesini sağlar. Yaz lastiğinin soğuk havada kullanılması durumunda sürüş alışkanlıklarını değiştirmeniz gerekmektedir. Yada lastiklerinizi soğuk havaya uygun lastiklerle değiştirmeniz gerekmektedir.
Kış Lastiği Soğuk hava / Kış lastiği
Dört mevsim lastikler genellikle M4S (MUD and SNOW – Çamur ve Kar) ibaresi taşırlar. Dört mevsim lastikler tüm hava şartlarında makul performans gösterirler. Bu lastikler yaz lastikleri kadar iyi performans göstermeseler de yaz mevsiminde de kullanmaya uygundurlar.
Soğuk Hava / Kış lastikleri daha çok kasım sonu mart sonu arası mevsimde kullanıma uygun lastiklerdir. Kullanıcıları arasında bilindiğinin aksine bu tip lastikler karlı ve buzlu yol şartlarında kullanım için özellikle üretilmemiştir. Fakat yinede bu zor şartlarda çok iyi performans göstermektedirler. Kış lastiklerinin dizaynı ve hamur yapısı soğuk ve ıslak zeminde iyi çekiş ve frenleme performansı gösterir. Bir yaz lastiği 7°C nin altında iyi performans göstermez. Kış lastiği muadili bu şartlarda her zaman daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır.
XL XL - Ekstra Yük ( Extra Load)
Bazı araçlar iyi yol tutuşunun yanı sıra yüksek ağırlıkta yük taşıyabilecek veya şehir içindeki dönüş manevralarına mukavemet gösterecek güçlendirilmiş lastiklere ihtiyaç duyarlar. Bu lastikler normalden daha çok hava ile şişirilmeye dayanıklı olarak dizayn edilmiştir.
RF - Güçlendirilmiş Lastikler (Reinforced)
Güçlendirilmiş lastikler ortalama yük değerlerinin üzerinde yük taşıyan araçlar için tasarlanmıştır. Mesela küçük panel vanlar, çift dingilli karavanlar vs. Güçlendirilmiş lastiklerin yanaklarında “RF” ibaresi bulunmaktadır. Bunlar Run Flat lastikler ile karıştırılmamalıdır. Ortalama yük aralığında kapasitesi olan araçlara güçlendirilmiş lastik takılabilir fakat ortalama yük aralığının üstündeki araçlara güçlendirilmemiş lastik takılması tavsiye edilmez.
BMW
Bu lastikler " * " işareti ile belirlenmiştir ve BMW marka araçlar için özel tasarlanmış ve denenmiş lastiklerdir. Bu lastikler başka marka araçlara da takılabilir.
PORSCHE
N harfi ile belirtilmiştir ve “0” dan “4” e kadar çeşitlendirilmiştir. Porsche N ibareli lastikleri sırasına uygun ve takım olarak araca takılmasını tavsiye eder. Mesela N2. Her numara o model için özel üretilmiş lastiklerdir. Genelde bu lastiklerin bu Porsche modelleri dışındaki araçlarda kullanılması tavsiye edilmez.
FERRARI
“K1” kodu ile belirtilmiştir. Bu lastikler bir Ferrari aracının performansına göre dizayn edilip denenmiştir. Genellikle bu lastiklerin diğer araçlara takılması önerilmez.
MERCEDES
“MO” kodu ile belirtilmiştir. Bu lastikler Mercedes marka araçların karakteristik performansı için özel dizayn edilip denenmiş lastiklerdir. Bu lastikler diğer marka araçlarda kullanılabilinir.
JAGUAR
“J” kodu ile belirtilmişlerdir. Bu lastikler Jaguar marka araçların performansına göre dizayn edilip denenmiş lastiklerdir. Bu lastikler diğer marka araçlarda kullanmaya uygundur.
AUDI
Bu lastikler “RO” ve “AO” kodlamaları ile belirtilmiştir. Bu lastikler özel olarak Audi marka araçların performansına göre dizayn edilip test edilmiştir.
BENTLEY / AUDI
“B” harfi ile kodlanmıştır. Bu lastikler Audi markasının S3, S4, TT modelleri ve Bentley Continental GT modeli için özel olarak tasarlanmış ve denenmiştir. Bu lastikler her zaman 4 lü takım olarak araca takılmalıdır ve diğer araçlarda kullanıma uygundur.
MACLAREN
“MC1” harfleri ile belirtilmiştir. Sadece MacLaren araçlarda kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Kesinlikle 4lü takım olarak araca takılmalıdır.''
Kaynak: http://www.lastikgelsin.com/sitemizde-kullanilan-lastik-sembolleri,S103_1.html (http://www.lastikgelsin.com/sitemizde-kullanilan-lastik-sembolleri,S103_1.html)
-
emeğinize sağlık:) yine faydalı bir paylaşım olmuş:)
-
Hakan bey benim konu başlığımı kapatmışınız ve buraya yönlendirmişiniz. Burda ben herhangibir lastik tavsiyesi göremedim ve de konuya 2015 ten beri yorum yapılmamış. 2021 araca lastik tavsiyeniz nedir????
-
Hakan bey benim konu başlığımı kapatmışınız ve buraya yönlendirmişiniz. Burda ben herhangibir lastik tavsiyesi göremedim ve de konuya 2015 ten beri yorum yapılmamış. 2021 araca lastik tavsiyeniz nedir????
Süleyman Bey, kapatılan konuda sizi bu başlığa yönlendirdiğimi zannetmiyorum, formu inceledikçe aradıklarınıza daha kolay ulaşacağınızı düşünüyorum. Açtığınız konunun başlığı "Kışlık Lastik Tavsiye" idi, aşağıda aynı başlıklı ve uzun süredir var olan konumuzun linkini paylaşıyorum. Konu ile ilgili güncel cevaplar da konu içinde mevcut, ilgili sorularınızı da o bölümde sorabilirsiniz.
Kış Lastiği Tavsiye; https://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=62855.0