Toyota Club Türkiye
Haberler => Otomobil Dünyasından Haberler => Konuyu başlatan: Hakan Öztürk (3676) - Nisan 12, 2010, 08:58:11
-
(https://www.toyotaclubtr.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg357.imageshack.us%2Fimg357%2F9724%2Fwhipsma8.jpg&hash=761bb1cdce35ede825ae29f98bfc1e285279fcca) (http://img357.imageshack.us/i/whipsma8.jpg/)
Kamçı travması felç edebilir!
Kamçı Travması, çarpışmaya bağlı kafanın ileri geri sarsılması sonucu boyun omurlarında akut zedelenme oluşmasıdır. Bu travma sonucu kemikler, kaslar, sinirler, tendonlar ve boyun bölgesi vertebral disklerde gerilme ile zedelenme oluşur. Kafanın çarpma etkisiyle ani ve beklenmedik şekilde öne ve arkaya hareketiyle boyundaki normal anatomik yapı bozulur.
Kamçı travması en çok trafikte araç kullanırken, lunaparklarda eğlence için binilen araçlarda, boks, karate, judo gibi sporlarda meydana gelmektedir.
Travma kendini daha çok baş ağrısı, migren, boyunda tutulma ve sertlik, boyun ağrısı, sersemlik hissi, bulantı, kusma, düşünme ve hatırlamada problemler, kollarda, yüzde, omuzlarda uyuşukluk ve karıncalanma, çenede, sırtta, kalçada ağrı ve görmede bozukluk olarak gösterir.
Kamçı Travması olan bir zedelenmeden sonra vertebral disklerin (boyun omurgasının) normal eğriliği düzleşir. Çok sert çarpışmaların etkisi ile omurların arasında sinirler sıkışabilir ve hatta felçe neden olabilir...
Kamçı Travması geçirdikten on sene sonra bile insanların %88'inde kazanın olumsuz belirtileri görülmektedir.
Trafikte düşük hızdaki kazalar bile ağır yaralanmalara sebep olabilir. Aracın neresinden ve nasıl çarpıldığı, kazazedenin kazadan önceki sağlık durumu ve araç içindeki konumu, koltuğun ve başlığın konumu ile diğer etkenler kazanın sonucunu değiştirebilir.
Trafikte arkadan çarpma sonucu koltuk ayarı doğru değilse koltuğun sırt açısına ve emniyet kemerinin yükseklik ayarına göre vücut yukarıya doğru, kafa ise geriye doğru ani hareket eder. Koltuk başlığı doğru pozisyonda değilse boyunda kamçı travması oluşabilir.
Peki, doğru başlık ve koltuk ayarı nasıl yapılmalıdır?
Doğru başlık ayarı
Başlığın üstünün kafanızın üstü ile aynı seviyede olduğunu kontrol edin ve başlığı kafanızın arkasına mümkün olduğu kadar yaklaştırın.
Koltuğun sırt kısmı oldukça dik konumlandırılmış ve başlık kafanın arkasına yakın ayarlanmış. Başlığın üstü yolcunun kafası ile aynı seviyede olduğu için Kamçı Travması geçirme riski azalmıştır.
Başlık, yolcunun kafası ile aynı seviyede olmasına rağmen yolcunun kafası ile arasında risk oluşturacak boşluk bırakılmış. Kamçı Travması geçirme riski artmıştır.
Doğru koltuk ayarı
İlk olarak sürücünün sırtı koltuğun sırt kısmına düz olarak yaslanmalı, bacaklar ise diz altına kadar koltuğun oturağına tam temas etmelidir. Vücudun koltuğa temas eden kısımlarının boşluk kalmayacak şekilde koltuk ile tam teması sağlanmalıdır.
Kollar uzatıldığında bilekler direksiyon simidin tam üstüne gelmeli, herhangi bir pedala ayak tabanı ile (parmaklarla değil) tam basıldığında dizler hala kıvrık olmalıdır.
Kamçı Travması nasıl önlenebilir?
* Başlığınızı ve koltuğunuzu yukarıda anlatılan şekilde doğru ayarlayın.
* Emniyet kemeri yükseklik ayarınızı kontrol edin.
* Eğer trafik kuyruğunda en son sıradaysanız önünüzdeki araç ile aranızda ani bir durumda kaçabilmek için yeteri kadar boşluk bırakın. Arkadan gelen trafiği dikiz aynasından daima takip edin.
* Yeni veya ikinci el araba almadan önce araba hakkındaki güvenlik kriterlerini mutlaka inceleyin.
Kaynak: SİGORTAM.NET
-
En çok korktuğum olaydır bu. Bu nedenle ben de başlığımı konfordan ödün verip yazıda anlatıldığı gibi ayarlarım. Paylaşım için çok teşekkürler Hakan, gerçekten çok önemli bir konu bu.
-
Ben teşekkür ederim Hakkı. Allah kiseye kaza göstermesin ancak bizler de önlemimizi almak zorundayız. Kaza sonrası hep araçların durumları incelenir (araç sağlammmı diye), halbuki önemli olan içindeki yolcuların durumudur. Bu konuda da iş sadece araç üreticilerine düşnüyor, bizler de birşeylerin farkında olmalıyız, elimizdeki gereçleri doğru kullanmalıyız.
-
Çok önemli bir konu gerçekten. Bizi de bilgilendirdiğin için çok teşekkür ederim. Allah hepimiiz ve sevdiklerimizi kazalardan korusun.
-
Paylaşım için teşekkürler. toyotama biner binmez ayarları kontrol edicem .
Boyum biraz uzun olduğu için koltuğu çok arkaya alıyorum. Şu bilgilerden sonra doğrumu yapıyorum acaba bi bakıcam .
-
güzel paylaşım hakan hocam. daha önce bu konu ile ilgili bir video izlemiştim. ilk işim başlıkları ayarlamak olmuştu. teşekkürler.
-
Paylaşım için teşekkürler. Bence başlığın görevi de tamamen bu. Aslında konfor sağlamak değil güvenlik oluşturmak (en azından benim için böyle, çünkü ben araç kullanırken kafamın başlığa doğru düzgün değdiğini bile hatırlamıyorum :) )
-
Paylaşım için teşekkürler. Bence başlığın görevi de tamamen bu. Aslında konfor sağlamak değil güvenlik oluşturmak (en azından benim için böyle, çünkü ben araç kullanırken kafamın başlığa doğru düzgün değdiğini bile hatırlamıyorum :) )
Mehmet abi kesinlikle katılıyorum :) hiçbirzaman başlığı kafamı yaslamak için kullanmadım hep kaza riskini göz önünde bulundurarak güvenliğimi sağlıycak pozisyonda tutarım.
-
Çok önemli bir konu gerçekten. Bizi de bilgilendirdiğin için çok teşekkür ederim. Allah hepimiiz ve sevdiklerimizi kazalardan korusun.
Amin.
Bu yararli paylasim icin tesekkurler, Hakan.
-
Ben teşekkür ederim.
Koltuğa doğru şekilde oturduğumuzda, başlığın üst seviyesi, başımızın üst seviyesi ile aynı hizada olmalıdır.
-
karagünde hayat kurtaracak güzel bi paylaşım. teşekkür ediyorum.
-
Koltuğa doğru şekilde oturduğumuzda, başlığın üst seviyesi, başımızın üst seviyesi ile aynı hizada olmalıdır.
+1 ayrıca başımızın da yaslı olması gerekiyor..yani ehliyeti almak için sınavda böyle cevap verdik..ben asla oturamıyorum öyle..konfordan ödün vermek falan değil dümdüz rahatsız oluyorum, hem de az buz değil, ciddi rahatsız oluyorum :( ve koltuk ayarım biraz yatık (maganda stili değil, kollarım anca öyle rahat oluyor) o yüzden başlık arkaya doğru bakıyor..babamın bir önceki arabası renault 19da vardı (bir dünya arabada var, aklıma bu geldi) başlık öne yatabiliyordu..benim corollada en çok aradığım özellik bu :( ehliyet kursu kitabından en aklımda kalan şeydi bu kamçı etkisi..
-
Evet, bazı araçların başlığı öne doğru yatabiliyor. Bu gerçekten faydalı olabiliyor.
-
Koltuk ayarında ve emniyet kemeri takarken bazı dikkat edilecek hususlar.
(https://www.toyotaclubtr.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww-stage.wtsc.wa.gov%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdownloads%2F2012%2F11%2F5-step-w-seat1.jpg&hash=eb17f5157c04d0d150c2698a38a00f6ad528f369)
-
Konuyla ilgili detaylı anlatım ve şemalar harika, yorum yapılacak bir şey yok, paylaşım için teşekkürler Hakan bey.
Başlık/Kafalık yükseklik ayarının böyle olmasını 1989 yılında malesef konu içindeki semptomları yaşadıktan sonra öğrenmiş oldum.
1988 model Mercedes 190E aracımla E5 Kozyatağı yönünden Göztepe yönüne doğru, bir kış akşamı sola hafif viraj olan yolda çok ağır şekilde ilerlerken, buzlanmanın etkisi ile mesafe bıraktığım TIR önümde kayarak yolu komple kapadı. Ben orta şeritte iken sağıma ve soluma birer araç daha geldi. TIR yavaşça hareket etmeye başladı ve ben de önümden çekilmesini heyecanla bekledim, bilirsiniz orası hızlı bir yoldur, her 2 saniyede 1 defa arkayı kontrol ediyordum. Son baktığımda arkadan orta şeritten gelen yoktu, soldan gelenler zaten duramadan geçiyordu ve TIR'ın arkası benim şeridimi de boşaltıyordu, ayağımı frenden çektim.. yarım debriyaj.. ve BOOOM.... Beynim gözlerimden gelen görüntüyü tekrar işlemeye başladıktan sonra, yaklaşık 50m ötede, solda refüjlere yakın durduğumu ve önce benim durduğum yerde Renault 12 marka bir aracın durduğunu farkettim. Yol trafiğe kapandı ve araçtan indim, gidip o aracın içindekilere yardım ettim, kemerleri bağlı değildi ve arkada oturan hanımlardan biri hamileydi, acilen hastaneye yolladık, kızları oldu :) Alçak konumda kalan kafalık nedeniyle başım çok fazla arkaya fırlamıştı ve ben o akşam konu içindeki semptomları yaşadım ve geridönüşüm olmaktan kıl payı kurtuldum. Benim aracın bagajı yok oldu, arka tekerler öne doğru eğildi.. vs vs
-
Çok geçmiş olsun Tekin bey, küçük bir ayrıntı ama etkileri çok büyük olabiliyor gerçekten.
Üzücü bir olay olmuş olmasına rağmen anlatımınızla çok güzel olmuş bu arada. :)
-
Paylaştığınız bilgi hayati bir öneme sahip, Bu ana kadar bende yanlış ayarlamışım başlığı . Onu düzelticem.
Tekin Bey size de ayrıca geçmiş olsun. Kaza işi gerçekten büyük problem.
-
Paylaştığınız bilgi hayati bir öneme sahip, Bu ana kadar bende yanlış ayarlamışım başlığı . Onu düzelticem.
Tekin Bey size de ayrıca geçmiş olsun. Kaza işi gerçekten büyük problem.
Ben genelde yanımda olanlara da ayarlatıyorum. Sadece arkada oturanlar ayarladıktan sonra indiklerinde arka görüş çok kapanmış oluyor ve tekrar indirmem gerekiyor, araç Hb. olunca ve arka koltuk başlıkları otomatik olmayınca normal. :)
Gerçekten de sanılandan çok daha fazla güvenliği arttırıcı özellikleri var koltuk başlıklarının.
-
Her hangi bir kazaya karışıldığında, hemen araçtan inilmemelidir.
Karşıdan yada arkadan gelmekte olan sürücüler belki yol ortasında kalan kazayı henüz farketmemiş veya duramıyor olabilirler.
Çevrenizi dikkatle izleyip ondan sonra araçtan çıkınız.
İstanbuldan bir komşumuz, Yonca kavşaktaki sağa eğimli buzlu virajda kayarak yolu kapayan diğer bir sürücüye yardım etmek için kendi aracından indiği anda, arkadan gelen ama duramayan bir aracın yavaşça çarpması sonucu sadece 5 kemiği kırılmıştı.
-
Araçlarda emniyet kemeri ve kafalıkların kullanımı çok önemli ancak doğru kullanımı da bir o kadar önemli. Yazı ki hatalı kemer takmaktan dolayı çocuğunu kayıp eden biri ile tanıştım.