
Sürücüler olarak bizler bir çok trafik kuralı konusunda özenli, dikkatli olsak dahi en azından zaman zaman hız ihlali içine girdiğimiz bir gerçektir.
Peki araçlarımıza ve kullandığımız güzergaha göre olması gereken azami hızımız ne olmalıdır?

*Hız
o Tüm trafik kazalarının yaklaşık 1/3’inin gerçekleşmesinde hızın katkısı vardır.
o Hızdaki % 5’lik artış, ölümlü kazaların % 20 artmasına neden olur.
o Hızdaki her 1 km/sa’lik artış; kaza riskini %3, ölümlü kaza riskini %5 arttırır.
*Emniyet kemeri ve çocuk koltuğu
o Emniyet kemeri kullanma, ölme veya ciddi yaralanma riskini % 40 ila %65 azaltır.
o Emniyet kemerine yapılacak 1 $ yatırım, 79 $’ı kurtarmamızı sağlar.
o Bebek ve çocuk koltukları bebek ölümlerini % 70’den fazla, 1 ila 4 yaşları arasındaki çocuk ölümlerini %54’e kadar azaltmaktadır.
*Yaya geçitleri
o Yayalar için yol ve geçit işaretleri yaya ölümlerini %60’dan daha fazla azaltmaktadır.
*Araç sürerken telefonla konuşma
o Araç sürerken telefonla konuşma trafik kazası riskini % 35’e kadar arttırır.
*Kask
o Kaskla ilgili yasal düzenlemeler yaptıktan sonra;
Malazya; motosikletli ölümünü %30 azaltır.
Tayland; motosikletli ölümünü %21, kafa yaralanmalarını % 41 azaltmaktadır.
*Acil sağlık hizmetleri
o Ülkelerin acil sağlık hizmetleri güçlendirilerek, trafik kazaları sonucu ciddi yaralanma ve ölüm oranları %30 ila %50 arasında azaltabilir.
Araç Hızı ve Enerji
- Trafik kaza riskini arttıran en önemli etkenlerden biri hız olarak görülmektedir. Bunun nedeni olarak da, hareket halindeki her aracın belli bir enerjisi olduğu, araç hızlandıkça enerjisinin de arttığı, ancak bu artışın doğru orantılı olmadığı, enerjinin hız karşısında katlanarak arttığı ifade edilmektedir. Örn: 50 km/sa hızla giden bir araç 20 birim enerjiye sahipken, aracın hızının 70 km/sa’e çıkması (%40 artması), enerjinin 40 birime çıkması (%100 artması) anlamına gelmektedir. Enerjideki bu artış durma mesafesine ve dolayısıyla da kaza olma riskinin artmasına da neden olmaktadır.
Yaya Kazaları
- Araçların yaya çarpma anındaki hızlarıyla yayanın ölme olasılığı arasındaki ilişkinin incelendiği çalışmada;
o Aracın 30 km/sa hızla gitmesi durumunda yayanın ölme olasılığının yaklaşık %10 olduğu,
o 50 km/sa hızla gitmesi durumunda yayanın ölme olasılığının %80’den fazla olduğu,
o 60 km/sa ve üzerinde hızla gitmesi durumunda yayanın ölme olasılığının %100 olduğu görülmüştür (Şekil 1).

- Şehir içi hız sınırları bu nedenle yaya hareketlerinin olduğu bölgelerde 30 km/sa, yaya hareketliliğinin olmadığı bölgelerde 50 km/sa olarak belirlenmiştir.
Çalışmayı yapan Ömür KAYGISIZ Komiser/Şehir Yüksek Plancısı 'na trafiğin üyeleri olarak teşekkürlerimizi sunarız.

Gerçek hayatı bilgisayar oyunları ile karıştırmayalım, trafikde malesef reset yoktur.
Detay bilgi:
http://www.trafik.gov.tr/karayolu_trafik_guv/28_30_mart_2010_Abu_Dabi_Gorev_Donus_Raporu.pdf